Nissan Rogue Sport diperkenal – Qashqai untuk USA

Nissan Rogue Sport diperkenal – Qashqai untuk USA

Nissan telah mendedahkan model baharu iaitu adik kepada Rogue, Nissan Rogue Sport. Pada dasarnya, ia dikenali sebagai Qashqai, yang diletakkan di antara model yang lebih besar iaitu Rogue dengan versi yang lebih kecil iaitu Juke. Jika di Kanada, model ini masih mengekalkan nama Qashqai, namun bagi pasaran Amerika Syarikat (USA), pemilihan nama Rogue Sport dianggap lebih bertepatan.

Rekaan luaran “geometri emosi” dilihat lebih menggambarkan praktikaliti buat Qashqai, dengan imej yang lebih sporty, dan ekstrovert berbanding Rogue. Hanya satu perbezaan berbanding semua jenis kereta di dunia ialah ia menerima padanan lampu belakang LED boomerang, dengan lensa merah yang diilhamkan daripada model facelift Rouge. Manakala lampu utama halogen dengan lampu nyalaan siang didatangkan secara standard, dengan unit LED automatik turut ditawarkan secara pilihan.

Di dalamnya, lima-tempat duduk bagi Rogue Sport menampilkan rekaan ‘gliding wing’ yang lebih kurang sama dengan Rogue standard. Bahagian meletak barang seluas 648 liter, mampu ditambah sehingga 1,730 liter sekiranya tempat duduk belakang dilipat sepenuhnya. Manakala lantai but yang boleh dilaras secara ‘Divide-N-Hide’ ditawarkan untuk varian SV dan SL.

Nissan Rogue Sport diperkenal – Qashqai untuk USA

Rogue Sport ditawarkan dengan pilihan S, SV dan SL, kesemuanya didapati sama ada dalam pacuan roda-hadapan atau semua-roda. Model spesifikasi pertengahan menerima tambahan rim aloi 17-inci, lampu utama LED yang disebut sebelum ini, kemasukan tanpa kunci, kawalan suhu automatik dwi-zon dan sistem bunyi enam-speaker.

Sementara model spesifikasi tertinggi SL pula menerima elemen tambahan termasuk rim aloi 19-inci, lampu kabus, tempat duduk kulit dengan fungsi haba panas, Kawalan Penghidup Enjin, sistem infotainmen NissanConnect dengan skrin sesentuh 7.0-inci dan Paparan Pandangan Sekeliling (AVM) dengan Pengesan Pergerakan Objek (MOD). Lain-lain elemen ekstra termasuk tempat duduk pemandu larasan berkuasa dengan enam-cara.

Kuasa disalurkan dari enjin 2.0 liter suntikan-terus empat-silinder yang mampu menghasilkan 141 hp pada 6,000 rpm dan tork 199 Nm pada 4,400 rpm, dipadankan dengan Xtronic CVT. Bagi sistem suspensi, ia juga digandingkan dengan topang MacPherson untuk bahagian hadapan dan multi-link di belakang, bersama roda stereng kuasa elektrik dan cakera brek empat-roda.

Nissan Rogue Sport diperkenal – Qashqai untuk USA

Bagi elemen keselamatan, Rogue Sport didatangkan dengan elemen standard termasuk enam beg udara, ABS dengan EBD dan bantuan brek, Kawalan Dinamik Kenderaan (VDC), Kawalan Jejak Aktif, Brek Enjin Aktif dan Kawalan Pengendalian Aktif, bersama cagak tempat duduk kanak-kanak LATCH iaitu ISOFIX versi USA.

Turut didapati ialah sistem bantuan pemanduan Pelindung Keselamatan Pintar Nissan termasuk Amaran Titik Buta (BSW) dengan Bantuan Trafik Lintasan Belakang (RCTA), Brek Kecemasan Hadapan (FEB), Amaran Ketibaan Lorong (LDW) dan Pencegahan Lencongan Lorong (LDP). Pengesan pejalan kaki untuk sistem FEB juga ditawarkan sebagai pilihan, termasuk juga Kawalan kelajuan Pintar (ICC).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required