Warga Singapura paling ramai belum bayar saman

Warga Singapura paling ramai  belum bayar saman

Warga Singapura paling ramai belum jelaskan saman trafik di sini, dengan sejumlah 184,014 saman sejak 2010, serta anggaran bernilai jutaan ringgit, memetik laporan The Sun.

Mendedahkan data berkenaan, Ketua Bahagian Penyiasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman, SAC Datuk Mohamad Akhir Darus menjelaskan dari tempoh 2010 hingga 2016, seramai 5,358 pesalah trafik warga asing telah dikeluarkan waran tangkap di atas pelbagai kesalahan trafik di Malaysia. 3,423 orang daripada jumlah berkenaan merupakan warga Singapura.

Menurut Mohamad, dengan perlaksanaan permit kemasukan kenderaan (VEP) yang dijadual akan mula berkuatkuasa pada Jun nanti, ia akan memudahkan pihak polis untuk mengesan pesalah trafik warga asing yang terlibat. “Jika mereka mempunyai rekod kesalahan trafik di Malaysia, ia tidak akan dipadamkan walaupun selepas 10 tahun,” ujar beliau.

Antara kesalahan utama yang dilakukan ialah memandu melebihi had laju dan meletak kereta ditempat yang tidak sepatutnya. Jumlah saman yang dikenakan biasanya bermula dari RM70 hingga RM100, sementara bagi kegagalan mematuhi had laju pula, saman RM300 dikenakan.

Dalam masa yang sama, beliau memaklumkan polis juga mengeluarkan waran tangkap di atas kesalahan trafik terhadap 1,116 warga Thailand, 509 warga Brunei, 36 warga Indonesia dan 274 warga asing dari negara lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required