Haval M4 kini dikenali sebagai H1 – hanya 6AMT, ECS untuk semua varian, harga bermula RM60k

Haval M4 kini dikenali sebagai H1 – hanya 6AMT, ECS  untuk semua varian, harga bermula RM60k

Telah pun diperkenalkan sejak tahun 2014 di pasaran Malaysia, namun kini ia mengalami sedikit revolusi dengan membawakan nama baharu dan dikenali sebagai Haval H1. Ia adalah sebagai salah satu langkah strategik Haval dalam usaha melonjakkan reputasi jenama ini di pasaran antarabangsa.

Membawakan tiga varian, sama seperti model terdahulu, iaitu Comfort, Premium dan Elite, harganya juga turut dikekalkan. Di mana Haval H1 Comfort ditawarkan pada harga RM60,017, manakala varian Premium pula berharga RM65,852. Bagi varian Elite pula, ia berharga RM72,659. Ia turut didatangkan dengan jaminan selama tujuh-tahun tanpa had perbatuan.

Bermula 1 Januari 2017, Haval turut memperkenalkan ‘Buy Back Guarantee’ dengan memberikan jaminan 50% nilai kenderaan dalam tempoh lima tahun akan datang. Ini bermakna Haval akan membeli semula pada harga 50% daripada jualan sekiranya pemilik menjual kenderaan ini dalam tempoh lima tahun.

Haval M4 kini dikenali sebagai H1 – hanya 6AMT, ECS  untuk semua varian, harga bermula RM60k

H1 dijanakan oleh enjin 1.5 liter empat-silinder sebaris DOHC Electronic Throttle VVT MPI Gasoline yang mampu memberikan kuasa sehingga 78 kW pada 6,000 rpm dan tork 138 Nm pada 4,200 rpm. Ia juga didatangkan dengan dua pilihan transmisi iaitu automatik enam-kelajuan, dengan sistem pacuan roda-hadapan.

Jika sebelum ini, ada pilihan transmisi manual, kini ia telah pun digugurkan daripada pasaran Malaysia.

Malah Haval turut mendakwa, model H1 ini diyakini mampu memberikan penjimatan bahan api sehingga enam liter bagi setiap 100 km dengan penggunaan emisi standard Euro IV.

Bagi memberikan pengendalian yang lebih mantap, H1 ini turut dipadankan dengan sistem suspensi topang MacPherson Independent untuk bahagian hadapan dan Trail Arm Torsion Bar Composite bagi bahagian belakang. Manakala untuk sistem brek pula, ia dikuasai oleh cakera Ventilated yang mengawal keempat-empat tayar.

H1 memiliki ukuran 3,961 mm panjang, selebar 1,728 mm, ketinggian 1,617 mm dan jarak lebar pula 2,383 mm.

Haval M4 kini dikenali sebagai H1 – hanya 6AMT, ECS  untuk semua varian, harga bermula RM60k

Menurut Haval, antara elemen baharu yang ditampilkan pada H1 ini ialah gril krom yang lebih sporty dan menampilkan logo Haval pada roda stereng, but dan tempat duduk.

Bagi membezakan antara variannya, H1 Elite dilengkapi dengan lampu hadapan halogen LED, lampu kabus dan lampu nyalaan siang. Selain itu, ia juga didatangkan dengan kamera undur (varian Premium juga memilikinya), selain perehat tangan dan perakam video digital.

Elemen standard yang ada pada semua varian pula termasuklah butang kawalan audio, kawalan kelajuan dan Bluetooth pada roda stereng balutan kulit, tempat duduk pemandu dan penumpang hadapan dengan empat-cara pelarasan manual, dan punca kuasa 12V.

Haval M4 kini dikenali sebagai H1 – hanya 6AMT, ECS  untuk semua varian, harga bermula RM60k

Varian Premium dan Elite menerima padanan tempat duduk kulit untuk bahagian pemandu, sementara fabrik bagi varian Comfort. Kedua-dua varian tertinggi itu juga menerima cermin pandang belakang dengan penyangkut smart tag serta MP5 dan pemain double Dins dengan DVD dan navigasi (hanya DVD untuk H1 Comfort).

Bagi aspek keselamatan, kini Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) ditawarkan untuk semua varian, sebelum ini, ia hanya ada pada varian Elite sahaja. Selain itu, ia turut dilengkapi dengan ABS dengan EBD, Bantuan Brek, Bantuan Mula Mendaki, TCS Draft Control dan Isofix.

Haval H1 ditawarkan dengan enam pilihan warna iaitu Titanium White, Sky Silver, Fashionable Orange, Pearl Black, Ocean Blue dan Jazz Red.

Bagi pengetahuan, Haval H1 di pasaran Malaysia adalah berbeza sama sekali dengan model pasaran negara asalnya, China.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required