MRT rekod 1.2 juta penumpang sejak mula beroperasi

MRT rekod 1.2 juta penumpang sejak mula beroperasi

Sejak mula beroperasi pada 16 Disember lalu, Tren Transit Aliran Massa (MRT) laluan Sungai Buloh-Kajang (MBK), sehingga semalam, perkhidmatan ini telah mencatatkan kira-kira 1.2 juta penumpang.

Menurut CEO MRT SBK, Muhammad Isom Azis, antara 27,000 hingga 30,000 penumpang didapati menaiki MRT setiap hari dan bilangannya lebih tinggi pada hujung minggu atau cuti umum, laporan Berita Harian.

“Kita meletak sasaran mengekalkan jumlah penumpang bermula hari ini memandangkan perkhidmatan MRT mula dikenakan caj selepas tempoh percuma berakhir semalam,” ujarnya kepada pihak media.

Mulai hari ini, telah ditetapkan kadar tambang bermula dari 80 sen hingga RM3.90 bagi bayaran tunai dan antara 80 sen hingga RM3.40 penggunaan kad Touch n Go untuk perjalanan sehala.

Dalam masa yang sama, Muhammad Isom turut mengingatkan penumpang MRT menjaga keselamatan dan tidak melakukan perbuatan yang membahayakan.

“Kita menerima laporan mengenai tindakan sekumpulan penumpang yang mana seorang daripada mereka menahan pintu tren daripada ditutup bagi membolehkan rakan lain masuk. Perbuatan ini berbahaya dan kita akan mendidik penumpang supaya tidak melakukannya lagi. Begitu juga ada kanak-kanak yang bermain butang kecemasan dan perlu diingatkan supaya tidak menyentuhnya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required