Perodua serap kesan tukaran mata wang asing, tiada kenaikan harga kenderaan buat masa sekarang

Perodua serap kesan tukaran mata wang asing, tiada kenaikan harga kenderaan buat masa sekarang

2016 merupakan tahun yang mencabar bagi industri automotif tempatan, dan ini turut diakui oleh Perodua. Seperti yang kami laporkan sebelum ini, walaupun kekal sebagai pendahulu industri bagi jumlah jualan kenderaan serta peningkatan kadar perkongsian pasaran, angka jualannya tetap menyusut tahun lalu.

Berdepan dengan tahun 2017, Perodua sekali lagi menjangkakan ia akan menjadi satu tahun yang juga mencabar. Namun, ada berita yang sedikit melegakan ramai orang; walaupun dengan kejatuhan nilai ringgit serta kadar pertukaran mata wang asing yang tidak menyebelahi Malaysia ketika ini, Perodua akan menyerap kesan berkenaan agar tidak membebankan pengguna.

“Selagi kami mampu, kami akan cuba menampung segala kesan yang disebabkan oleh kadar pertukaran mata wang asing terhadap operasi syarikat. Untuk itu, dalam masa terdekat ini, kami belum bercadang untuk menaikkan harga kenderaan (model-model sedia ada) yang dikeluarkan oleh Perodua,” jelas Presiden dan CEO Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh.

Perodua serap kesan tukaran mata wang asing, tiada kenaikan harga kenderaan buat masa sekarang

Walaupun dengan penghasilan komponen kenderaan yang kebanyakannya dari dalam negara, Perodua tetap mengimport barangan seperti ECU kenderaan, peralatan elektronik serta cat warna metalik, dan semua transaksi ini dilakukan dalam mata wang USD.

Bagi tahun ini, Perodua akan mengurangkan jumlah pengeluaran kenderaannya dari 213,000 unit kepada 197,000 unit, dengan sasaran perkongsian pasaran sebanyak 34%. Jumlah jualan kenderaan pula disasarkan pada bilangan 202,000 unit. Angka-angka ini berkurangan berbanding 2016 kerana mengambil kira pasaran yang dijangka semakin kompetitif dan mencabar akan berterusan tahun ini.

Model terbaru yang akan dilancarkan secara rasmi Jumaat ini, Perodua Axia facelift sudah mula dipamerkan dibilik-bilik pameran Perodua seluruh negara hari ini. Harganya bagaimana pun naik sedikit; lebih RM2,773, tetapi dengan penambah baikan seperti enjin yang lebih jimat, dengan kelengkapan yang juga bertambah.

GALERI: Perodua Axia Advance 1.0 facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required