Polis Selangor lancar Op Selamat 10 sempena CNY

Polis Selangor lancar Op Selamat 10 sempena CNY

Polis Selangor telah melancarkan kempen keselamatan jalan raya Op Selamat 10/2017 sempena dengan sambutan Tahun Baharu Cina (CNY), dan menasihati para pemandu agar mematuhi undang-undang lalu lintas, atau berhadapan dengan denda yang tinggi sekiranya didapati bersalah melanggar peraturan sedia ada, laporan The Sun.

Op Selamat 10/2017 telah pun bermula pada 21 Januari lalu dan dilaksanakan sehingga 5 Februari ini, disasarkan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya dari Op Selamat 9/2016, yang mencatatkan sejumlah 5,247 kes, iaitu peningkatan sebanyak 248 kes berbanding tahun 2015.

Menurut Timbalan Ketua Polis Negeri DSP Datuk Mohamad Fuad Abdul Latiff, pihaknya berazam untuk menangani gejala buruk yang sering berlaku di jalan raya termasuk pengguna kenderaan yang mementingkan diri sendiri dan beberapa faktor yang menjadi punca utama berlakunya peningkatan kemalangan jalan raya dalam operasi pada tahun lalu.

“Sebanyak 37,723 saman trafik telah dikeluarkan pada sambutan Tahun Baharu Cina pada tahun lalu, sementara 34,847 saman pada tahun sebelum ini. Sekiranya jumlah saman trafik boleh dikurangkan, kadar kemalangan juga boleh diturunkan. Justeru, pihak kami menyarankan agar pengguna jalan raya terutamanya di Selangor untuk ambil perhatian terhadap perkara ini,” ujar Mohd Fuad.

Beliau turut menambah, jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya di Selangor juga meningkat, iaitu sebanyak 42 kes pada tahun 2016, berbanding 32 pada 2015.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required