Pusat Sumber Institut Automotif Malaysia (MAIRC) – bakal penuhi bekalan tenaga mahir industri automotif

Pusat Sumber Institut Automotif Malaysia (MAIRC) – bakal penuhi bekalan tenaga mahir industri automotif

Pusat Sumber Institut Automotif Malaysia (Malaysia Automotive Institute Resource Center – MAIRC) secara rasminya dibuka semalam. Bangunan Pusat Sumber yang terletak di Bukit Beruntung Industrial Park itu dirasmikan pembukaannya oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Dato’ Sri Mustapha Mohamed, diiringi CEO MAI Dato’ Madani Sahari.

Pusat Sumber ini diwujudkan selari dengan cabang-cabang di dalam Dasar Automotif Negara 2014 seperti Pembangunan Modal Insan, Pembangunan Rantaian Bekalan, dan Perkilangan Semula dalam industri automotif Malaysia.

Disokong oleh pengeluar automotif tempatan iaitu Proton dan Perodua serta vendor-vendor mereka yang terdiri dari Suria Component Sdn Bhd, SPIRO Plastic Sdn Bhd, dan juga PHN Industry Sdn Bhd, MAIRC menyediakan tiga kursus bagi memenuhi keperluan tenaga kerja menyeluruh dari peringkat produksi sehingga servis selepas jualan.

Kursus pertama yang dikendalikan ialah Industry-Led Professional Certificate (IPC). Program ini dibuka kepada lepasan SPM bagi menghasillkan pekerja dan juruteknik mahir menerusi modul spesifik dan juga latihan dalam lapangan kerja sebenar, yang dijalankan selama enam bulan.

Pusat Sumber Institut Automotif Malaysia (MAIRC) – bakal penuhi bekalan tenaga mahir industri automotif

Kedua ialah kursus Automotive Industry Certification Engineering (AICE), yang ditawarkan untuk graduan baharu dalam bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM). Kursus AICE ini diwujudkan bagi menyediakan graduan-graduan tersebut untuk masuk ke bidang automotif secara spesifik menerusi silibus yang diajar selama lapan bulan.

Yang terakhir adalah program MAI Graduate Apprenticeship yang direka untuk pelajar STEM yang masih belum lagi menamatkan pengajian mereka dalam peringkat Ijazah. Menerusi program ini, pelajar akan disediakan untuk terus masuk ke industri automotif, bermula dari tahun pertama hingga tamat pengajian.

Selain dari kursus-kursus ini, MAIRC turut menawarkan kursus-kursus untuk mereka yang sedang berkerja di dalam industri bagi meningkatkan tahap kecekapan mereka. Kursus tersebut ialah Digital Engineering and Prototyping (DEP) yang dijalankan selama tiga bulan untuk jurutera, Lean Production System (LPS) untuk semua peringkat pekerja dalam sektor pembuatan bagi meningkatkan produktiviti dalam operasi produksi, dijalankan selama sembilan bulan.

MAI turut menjalankan kursus-kursus khas bagi lapangan-lapangan tertentu yang direka untuk meningkatkan kecekapan dalam setiap bahagian berkenaan, dijalankan selama tiga bulan. Kursus-kursus ini juga telah terbukti meningkatkan produktiviti sebanyak 24% selepas dijalankan.

Walaupun terletak agak jauh dari Bandaraya Kuala Lumpur, kedudukan MAIRC ini sebenarnya agak dekat dengan kilang Perodua dan Proton Tanjong Malim, serta dikelilingi oleh kilang-kilang vendor automotif di sekitarnya. Ia juga beroperasi sebagai pusat pengkomersilan teknologi untuk menjalankan perpindahan teknologi, pengesahan dan juga implementasi amalan automasi. Homologasi bas elektrik, pengaturcaraan robotik dan juga kebolehan percetakan 3D merupakan antara aktiviti pengkomersilan teknologi yang dijalankan di MAIRC ini.

MAI juga menjangkakan sebanyak 27,000 peluang pekerjaan baharu bakal diwujudkan dalam sektor pembuatan automotif dan 25,000 peluang pekerjaan dalam sektor servis selepas jualan pada tahun 2017. Justeru, MAIRC ini dijangka bakal memenuhi sebahagian dari keperluan tenaga kerja tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • iskandar on Feb 14, 2017 at 3:13 pm

    tempat kerja lama aku kat belakang tu la. Ingress Technologies Sdn Bhd. jalan jasmine 4

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Tahun 2018 masa terdekat ni ada tak dibuka kursus Untuk lepasan ijazah sarjana muda kejuteraan

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required