Sindiket kenderaan mewah klon lumpuh – Polis rampas 33 unit di sekitar ibu negara sejak 2015

Sindiket kenderaan mewah klon lumpuh – Polis rampas 33 unit di sekitar ibu negara sejak 2015

Polis DiRaja Malaysia (PDRM) berjaya merampas sebanyak 33 buah kenderaan mewah klon bernilai RM3 juta dalam Ops Lejang Khas di sekitar ibu negara sejak 2015 hingga tahun lepas. Malah seramai 33 individu berusia antara 25 hingga 40 tahun iaitu pemilik kereta klon berkenaan turut ditahan.

Menurut Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Mohd Sukri Kaman, antara kenderaan yang dirampas ialah jenis BMW, Mercedes-Benz dan Mini Cooper, laporan Bernama.

“Pembeli kereta ini tertarik dengan harga yang ditawarkan penjual kerana harga kereta mewah klon jauh lebih murah daripada harga pasaran. Sindiket menjual kenderaan mewah ini pada harga antara RM20,000 hingga RM30,000 sebuah, mana ada orang jual kereta BMW dengan harga murah, mesti ada yang tidak kena dengan kenderaan ini,” katanya kepada pihak media.

Beliau turut berkata pihaknya masih mengesan sindiket yang bertanggungjawab menjual kenderaan klon ini kepada orang ramai.

“Sindiket ini aktif mengiklankan kenderaan klon di internet dan juga menerusi laman sosial. Polis percaya ada antara kenderaan ini menggunakan nombor pendaftaran dan cukai jalan yang sah,” ujarnya lagi.

Mohd Sukri berkata sindiket terbabit dipercayai membawa masuk kenderaan klon daripada negara jiran sebelum kenderaan itu dilupuskan di negara tersebut, dan dijual dengan harga lebih murah di negara ini.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 29 (1) Akta Kesalahan Kecil 1955 yang jika sabit kesalahan denda maksimum RM1,000 atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required