SPYSHOT: Hyundai Elantra Sport 2017, turbo dikesan

SPYSHOT: Hyundai Elantra Sport 2017, turbo dikesan

Hyundai Elantra generasi akan didatang telah dikesan di Malaysia, sedang dinilai oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Foto ini dirakam di lebuhraya MED dan Lebuhraya Sultan Iskandar di KL oleh pembaca Aaron Ong. Ini memberikan petanda bahawa Elantra generasi ke-enam bakal tiba di negara kita (mungkin pada suku kedua tahun ini) bagi menggantikan versi MD.

Apa yang menariknya, model Elantra yang dirakamkan ini adalah versi Elantra Sport, dengan logo ‘Sport’ yang kelihatan serta ia juga ditampilkan dengan bampar belakang yang lebih agresif. Elantra Sport (Avante Sport di Korea Selatan) dijanakan oleh enjin 1.6 liter Gamma T-GDi pengecas turbo dengan hamburan kuasa sehingga 204 hp dan tork 265 Nm untuk pasaran di negara kelahirannya.

Enjin ini turut dipadankan dengan kotak gear manual enam-kelajuan atau automatik dwi-klac tujuh-kelajuan, tetapi transmisi DCT yang hanya akan ditawarkan di sini.

Pengenalan terhadap Elantra Turbo memang cukup menarik tetapi bukanlah yang benar-benar di luar jangkaan, di mana Hyundai-Sime Darby Motors sebelum ini pernah mengesahkan Tucson yang dijanakan oleh enjin yang sama 1.6 T GDi akan dibawa masuk ke sini (dengan pilihan diesel). Veloster yang dilancarkan di Malaysia pada April 2-15, turut menggunakan penjana enjin ini dengan 186 PS dan 265 Nm.

Walau bagaimana pun, ia bukan satu-satunya penjana kuasa yang bakal ditawarkan untuk Malaysia, dijangka enjin 2.0 MPi Nu N/A dengan transmisi automatik torque converter enam-kelajuan dan pakej standard (bukan sport) juga akan hadir.

Jika benar, Elantra AD bakal menyertai Honda Civic FC yang menawarkan pembeli segmen-C dengan pilihan enjin sama ada turbo atau N/A. Bagi prestasinya, T-GDi + DCT pastinya mampu membuatkan kereta buatan Korea ini ternyata lebih unik dalam segmennya.

GALERI: Hyundai Avante Sport (versi Korea Selatan)

GALERI: Hyundai Avante Sport (versi USA)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required