Harga jualan runcit petrol dan diesel tidak disandarkan pada harga minyak mentah dunia – PKSBN

Harga jualan runcit petrol dan diesel tidak disandarkan pada harga minyak mentah dunia – PKSBN

Menurut Pasukan Komunikasi Strategik Barisan Nasional (PKSBN), harga jualan runcit bagi petrol dan diesel di Malaysia adalah disandarkan kepada harga produk akhir (refined product) global, dan bukannya harga minyak mentah dunia.

Bahan api bagi Februari 2017 menyaksikan harga petrol RON95 dan RON97 naik sebanyak 20 sen seliter, manakala harga diesel pula naik 10 sen berbanding bulan sebelumnya.

Memetik laporan The Star, pihak berkenaan menyatakan, Malaysia menggunakan pendekatan penetapan harga Means of Platts seperti di Singapura bagi petrol dan diesel, yang merupakan maklumat awam.

Harga purata bagi petrol MOPS MOGAS 95 ialah di antara US$69 (RM305.84) dan US$70 (RM310) bagi setiap tong sepanjang bulan lalu. Ia sedikit lebih tinggi berbanding Disember, dengan harga antara US$62 (RM274.81) dan US$68 (RM301.21).

“Beberapa bulan lalu, laporan meluas berkaitan pusat penapisan minyak di Asia Tenggara telah menikmati harga yang lebih tinggi disebabkan oleh jumlah pusat penapisan yang ditutup diseluruh dunia kini semakin tinggi akibat kebakaran dan juga kerja-kerja penyelenggaraan.

“Ini menyebabkan pengurangan bekalan dan sekaligus meningkatkan keuntungan serta harga diperingkat penapisan minyak. Disebebkan itu, harga MOGAS 95 juga naik,” jelas mereka.

Dengan sistem apungan terkawal, pengguna Malaysia juga akan terkesan dengan kenaikan harga diperingkat global. Pada Oktober dan November 2014, harga RON95 di Malaysia pernah dijual pada harga RM2.30 seliter. Bagaimanapun, pengguna di sini turut menerima manfaat daripada harga produk akhir petrol yang rendah sepanjang dua tahun lalu, dengan kadar terendah yang pernah dicatatkan ialah RM1.60 seliter.

Malaysia mula menggunakan pendekatan sistem apungan terkawal bagi menentukan harga bahan api petrol dan diesel sejak 2014 untuk mengunrangkan subsidi kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required