MRT Fasa 2 kini 95% siap, dijangka beroperasi Julai ini

MRT Fasa 2 kini 95% siap, dijangka beroperasi Julai ini

Menerusi catatan terkini dalam laman blog rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak www.najibrazak.com, beliau berkata pembinaan Fasa 2 Transit Aliran Massa (MRT) kini 95% siap dan akan beroperasi mengikut jadual menjelang Julai depan.

Tambah beliau lagi, ini akan memperluaskan jaringan pengangkutan awam rel dan bas, sebagai tambahan kepada projek Fasa 1 membabitkan laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) yang dilancarnya pada 15 Disember lalu, laporan Bernama.

Fasa 2 melalui kawasan berpopulasi tinggi seperti Kajang dan Cheras serta destinasi popular pelancong seperti Muzium Negara dan Pasar Seni yang sebelum ini tidak mendapat liputan meluas pengangkutan awam. Beliau berkata, bagi memastikan kesalinghubungan yang lancar, laluan Sungai Buloh-Kajang Fasa 2 bakal mempunyai enam stesen pertukaran yang menyambungkan rangkaian MRT dengan rangkaian perkhidmatan tren yang lain seperti LRT, KTM, Monorel, KLIA Ekspres dan KLIA Transit.

“Stesen MRT ini adalah Muzium Negara, Pasar Seni, Dataran Merdeka, Bukit Bintang, Maluri dan Kajang. Kemudahan Park N’ Ride turut disediakan di stesen MRT terpilih di bawah Fasa 2 Laluan Sungai Buloh-Kajang seperti Maluri, Taman Midah, Taman Suntex, Sri Raya, Bandar Tun Hussein Onn, Bukit Dukong, Sungai Jernih dan Kajang,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut menggalakkan pengguna memberi maklum balas mengenai perkhidmatan pengangkutan awam itu.

Beliau berkata mereka boleh memberi reaksi dari segi perkhidmatan, frekuensi tren, bas pengantara dan sebagainya kepada Rapid KL sebagai pengendali perkhidmatan melalui talian 03-78852585 atau emel [email protected].

Najib juga berharap perkhidmatan MRT dan bas-bas pengantara di bawah Fasa 1 Laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) telah memanfaatkan pengguna dan penduduk di sekitar kawasan bandar raya.

“Walaupun Fasa 1 Laluan SBK ini telah siap dibina dan beroperasi sepenuhnya, fokus dan kerja MRT Corp sebenarnya masih belum selesai,” katanya

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required