BHPetrol sedia tempat mengecas kenderaan elektrik di stesen Kg Sg Kayu Ara dan Sg Besi secara percuma

BHPetrol sedia tempat mengecas kenderaan elektrik di stesen Kg Sg Kayu Ara dan Sg Besi secara percuma

Pemilik kenderaan elektrik (EV) atau Plug-in Hybrid (PHEV) kini boleh menikmati khidmat mengecas kenderaan di stesen minyak BHPetrol Kg Sg Kayu Ara apabila syarikat itu menyediakannya secara percuma bermula hari ini. Sebuah lagi stesen BHPetrol yang menyediakan khidmat sama adalah di stesen Sg Besi Harmony, selepas plaza tol Sg Besi menuju ke Seremban.

Pengecas yang digunakan pada stesen BHPetrol ini adalah daripada jenis Type-2, 3-phase, dengan kuasa sebanyak 22kW. Untuk menggunakannya, pemilik kenderaan EV dan PHEV boleh terus masuk ke ruang letak kereta khas yang disediakan, dan mengecas kenderaan menggunakan kabel sendiri. Tiada sebarang bayaran yang dikenakan, dan sementara menunggu kenderaan mendapat kuasa kembali dan meneruskan perjalanan, mereka boleh berehat di ruang yang disediakan di dalam stesen.

Menurut pengarah urusan BHPetrol, Tan Kim Ghuan, penyediaan khidmat ini dijalankan sebagai salah satu langkah untuk meneroka bagaimana mereka boleh membantu pemilik kenderaan jenis ini. Tambah beliau, semasa pemilik mengecas kenderaan, diharapkan mereka dapat santai di dalam kedai yang siap dengan pendingin hawa dan berbelanja untuk makanan atau minuman.

BHPetrol sedia tempat mengecas kenderaan elektrik di stesen Kg Sg Kayu Ara dan Sg Besi secara percuma

Bagi memasang kelengkapan mengecas ini, BHPetrol membelanjakan sebanyak RM40,000 bagi satu unit lengkap termasuk alat mengecas itu sendiri dan kabel yang perlu dipasang di bawah tanah. Pengecas jenama Hager yang digunakan di stesen BHPetrol ini adalah daripada jenama ‘hager’ dan didapati melalui kerjasama dengan First Energy Networks Sdn Bhd (FEN), iaitu salah sebuah anak syarikat Tan Chong Group.

“Kami akan melihat terlebih dahulu bagaimana reaksi terhadap khidmat mengecas ini, sama ada ia diterima baik atau tidak. Selepas itu, barulah kami boleh memikirkan sama ada untuk menambah lagi jumlahnya. Jika ya, kami akan melihat seterusnya kepada stesen yang terletak di lebuh raya,” tambah Tan.

Segala kos pemasangan khidmat mengecas ini dikeluarkan sendiri oleh BHPetrol (Boustead Petroleum Marketing Sdn Bhd), sebagai salah satu langkah sokongan kepada komuniti pengguna kenderaan elektrik dan pemilik stesen tidak perlu mengeluarkan sebarang belanja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required