Honda Civic, Accord terajui pasaran dalam segmen masing-masing, BR-V berjaya catat 7,000 tempahan

Honda Civic, Accord terajui pasaran dalam segmen masing-masing, BR-V berjaya catat 7,000 tempahan

Walaupun suasana pasaran automotif negara perlahan sepanjang 2016, itu tidak menghalang Honda Malaysia daripada mencatatkan perkembangan yang positif, terutama bagi beberapa model utama keluarannya. Sebagai contoh, Civic yang dilancarkan tahun lalu, serta model dari segmen D, Honda Accord versi facelift kini menjadi pendahulu bagi segmen masing-masing dan merupakan antara model yang berjaya menarik perhatian pengguna dan pasaran tempatan.

Model Civic misalnya mencatatkan sebanyak 68% pegangan pasaran dalam segmen C. Daripada jumlah berkenaan, 63% disumbangkan oleh varian yang dilengkapi enjin 1.5 liter VTEC Turbo. Civic generasi ke-10 ini juga mencatatkan peningkatan jualan berganda, dengan 165% berbanding jualan Civic terdahulu pada 2015 – semua ini dicapai hanya dalam tempoh enam bulan selepas model berkenaan dilancarkan.

Bagi Accord pula, ia turut menerajui jualan bagi segmennya, dengan hampir 2,400 unit terjual. Sebuah lagi model yang menyumbang kepada pencapaian menarik Honda setakat ini tentulah BR-V. Sejak dilancarkan awal Januari lalu, kini sudah mencapai angka 7,000 unit tempahan dalam tempoh hanya sebulan. Ini menyamai angkasa yang disasarkan sebelumnya untuk bagi tempoh sembilan bulan.

Honda Civic, Accord terajui pasaran dalam segmen masing-masing, BR-V berjaya catat 7,000 tempahan

Pencapaian ini sudah merangkumi sebahagian besar jumlah jualan model berkenaan yang disasarkan untuk tahun ini. Varian V dengan spesifikasi penuh mencatatkan pecahan 83% daripada jumlah itu, sementara baki 17% terdiri daripada varian E.

Bagi tahun 2017, Honda mensasarkan untuk menjual 100,000 unit kenderaaan, dengan dua lagi model baru bakal dilancarkan tahun ini, selain BR-V dan Honda City facelift yang turut dipertontonkan hari ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required