Pemandu teksi Johor Bahru-Singapura desak SPAD selaraskan tambang sama seperti Singapura-JB

Pemandu teksi Johor Bahru-Singapura desak SPAD selaraskan tambang sama seperti Singapura-JB

Tidak tahan dengan pelbagai kos operasi yang kini terpaksa ditanggung, Terminal Teksi Johor Bahru-Singapura meminta kerajaan mempertimbangkan kadar tambang SGD$12 (RM38) untuk setiap penumpang dari Terminal Pengangkutan Awam Larkin ke Perhentian Teksi Singapura-Johor di Rochor, Singapura, menurut laporan Sinar Harian.

Menurut Pengerusinya, Muhamad Najib Abd Rahman, kadar baharu menggunakan mata wang negara itu sepatutnya bermula semalam, bagaimanapun pelaksanaannya terpaksa ditangguhkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Beliau juga menyatakan, pihaknya sudah dua kali mengemukakan memorandum kepada SPAD supaya harga tambang berkenaan diselaraskan dengan tambang teksi dari Singapura ke Johor Bahru iaitu SGD$12 namun masih tidak dibenarkan berbuat demikian.

Najib menjelaskan setiap penumpang dari Rochor ke Johor Bahru dikenakan kadar SGD$12 seorang sejak dua tahun lalu, manakala dari Johor Bahru ke Rochor tambangnya RM20 seorang sejak lima tahun lalu dan harga itu tidak sesuai lagi dengan keadaan sekarang.

“Jadi, kami mahu kadar tambang kedua-dua perjalanan diselaraskan,” katanya dan menegaskan kadar tambang baharu dikenakan itu bukan bertujuan untuk mengaut keuntungan, sebaliknya adalah mahu menampung kos operasi mereka termasuk membayar pelbagai caj semasa berada di Singapura.

“Sebagai contoh, setiap kali masuk Singapura perlu membayar tol SGD$3.30 (RM10.45), bayaran elektronik lalu lintas (ERP) SGD$4 (12.65) dan bayaran parkir di Rochor SGD$5.70 (RM18.03),” jelas Najib dan menambah kadar tambang baharu ini juga pada masa yang sama juga dapat menanggung kenaikan harga minyak dan kos penyelenggaraan kenderaan.

Menurut beliau lagi, terminal berkenaan mampu memberikan perkhidmatan teksi ke Singapura sebanyak 200 perjalanan dalam masa 24 jam. Ia melibatkan antara 800 hingga 1,000 penumpang yang mana majoritinya adalah rakyat republik berkenaan.

Seorang pemandu teksi Johor Bahru-Singapura, Wahab Hashim, 57 pula berkata, ketika ini dengan caj RM20 dari Johor Bahru ke Rochor untuk setiap penumpang atau RM120 untuk harga carter sebuah teksi tidak dapat menampung kos operasi mereka. Lebih teruk, mereka juga terpaksa bersaing dengan teksi sapu dan uber selain terpaksa menunggu hingga empat jam untuk mendapatkan cukup penumpang ke Singapura.

“Apabila sudah menghantar penumpang di Singapura, kami juga terpaksa menunggu sehingga 12 jam ke atas untuk mendapatkan penumpang ke Johor Bahru. Jika tidak, kos operasi tidak dapat ditampung dan kami terpaksa melakukan tindakan sedemikian,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required