SsangYong XAVL Concept – off-road, 7-tempat duduk

SsangYong XAVL Concept – off-road, 7-tempat duduk

Bila ada pertunjukan automotif (motor show), selalunya SsyangYong akan memperkenalkan model konsep baharu. Untuk kali ini, pakar 4×4 Korea ini telah memperkenalkan SsangYong XAVL Concept bagi Geneva Mtor Show 2017. Model konsep SUV bersaiz besar ini tampil dengan “visi baharu bagi SUV jenama ini untuk masa hadapan.”

“Saya berasa gembira memperkenalkan model konsep ini yang menggambarkan generasi masa akan datang bagi kenderaan buatan SsangYong. XAVL merupakan gambaran lanjut bagi model konsep XAV yang pernah kami pamerkan di Frankfurt Motor Show pada 2015. Model konsep ini memberikan gambaran mengenai warisan dan inspirasi rekaan dari model klasik dan ikonik Korando pada tahun 1990s,” ujar CEO SsangYong Johng-sik Choi.

XAVL membawa maksud “eXciting Authentic Vehicle Long” – didatangkan dalam varian tujuh-tempat duduk individual (bentangan 2-3-2) dan disasarkan sebagai SUV saiz-sederhana yang turut menggabungkan keupayaan off-road dengan praktikaliti sebagai MPV. Tempat duduk barisan kedua dan ketiganya juga boleh dilipat dna dipisahkan.

Enjinnya ditawarkan dengan pilihan petrol 1.5 liter pengecas turbo dan diesel 1.6 liter, bersama transmisi manual dan automatik enam-kelajuan. Ia juga tampil dengan kit keselamatan aktif termasuk AEB dan RCTA, namun SsangYong XAVL turut meletakkan beg udara di tengah antara tempat duduk pemandu dan penumpang hadapan, di samping beg udara luaran bagi pejalan kaki. Tetapi tidak dipastikan bagaimana ia akan berfungsi bagi model produksi.

Model konsep asal XAV adalah lima-tempat duduk, jadi model produksi bagi XAV mungkin didatangkan dengan dua variasi, seperti mana model Tivoli dan Tivoli XLV. Memiliki kepanjangan 4,630 mm, XAVL adalah 440 mm lebih panjang berbanding model konsep XAV, dan jarak rodannya pula 175 mm lebih panjang menjadi 2,775 mm.

XAVL turut menampilkan rekaan yang lebih moden berbanding tema retro bagi XAV-Adventure, dengan profil yang lebih langsing, permukaan yang lebih diperkemaskinikan, unit lampu utama dan lampu belakang yang tampak futuristik. Di bahagian dalamnya, kelihatan banyak sumber yang memberikan inspirasi. Seperti tombol gear seperti Jaguar, dan paparan ‘freestanding’ umpama BMW.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required