Citroen C5 Aircross – teaser untuk model produksi

Citroen C5 Aircross – teaser untuk model produksi

Citroën Aircross pernah muncul pada tahun 2015 sebagai model konsep, tetapi tahun ini, menurut Autocar, kenderaan versi produksi akan membuat penampilan di Shanghai Motor Show April ini. Nama yang akan digunakan untuk model ini adalah Citroën C5 Aircross, dan ketua pegawai eksekutif jenama Citroen, Linda Jackson turut mengeluarkan gambar teaser awal untuk SUV ini di Twitter.

Setakat yang boleh diberitahu, model produksi ini akan mengekalkan banyak ciri seperti kereta pameran sebelum ini, termasuk lampu bertingkat, gril, tiga salur udara, kemasan keliling tingkap warna perak dan pelindung panel Airbump seperti sebuah lagi crossover Citroen iaitu C4 Cactus.

Pada bahagian belakang, lampu dengan empat petak nyalaan di dalamnya mengingatkan kepada model GLA oleh Mercedes-Benz, tetapi bahagian lain masih kekal tersendiri, dengan cermin jenis melengkung dan bahagian bawah bampar yang besar, bersama muncung ekzos. Walaupun roda kenderaan ini nampak besar dalam lukisan, model sebenar mungkin tidak akan menggunakan rim sebesar 22 inci seperti model konsep.

Citroen C5 Aircross – teaser untuk model produksi

Citroën C5 Aircross dibina atas platform EMP2, yang juga digunakan untuk DS7 Crossback, dan dijangka akan ditawarkan dengan pilihan enjin sama termasuk unit empat silinder petrol Prince 1.6 liter THP turbo, tiga silinder petrol 1.2 liter PureTech turbo dan turbodiesel 1.6 liter BlueHDi. Model plug-in hybrid juga mungkin menyusul. Pilihan transmisi sepatutnya akan termasuk manual enam kelajuan dan automatik lapan kelajuan baru.

Pengeluaran C5 Aircross akan dilakukan di kilang PSA Group di Rennes, Perancis seawal tahun 2018. Dalam laporan Autocar lagi, kejayaan kereta baru ini di pasaran Asia adalah penting untuk menentukan prestasi jualan keseluruhan jenama ini, seterusnya menjelaskan lagi pengenalannya di China. Tahun lepas, sebuah model konsep lain iaitu CXperience dibawa untuk mendapatkan reaksi sebagai pengganti sedan untuk C5, tetapi nampaknya pengenalan ia akan ditangguh demi C5 Aircross.

Citroën juga pernah memperkenalkan model lain yang membawa nama Aircross iaitu C-Aircross, yang mungkin juga apabila tiba waktu untuk produksi nanti, akan diperkenalkan sebagai C3 Aircross dan terletak di bawah C4 Cactus.

GALERI: Citroën Aircross Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required