DBKL wujudkan zon khas motosikal di lampu isyarat

DBKL wujudkan zon khas motosikal di lampu isyarat

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah mengumumkan akan melaksanakan penstrukturan trafik yang baharu di ibu kota dengan mewujudkan zon keutamaan motosikal di beberapa lokasi lampu isyarat, laporan Bernama.

Menurut Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Mhd Amin Nordin Abd Aziz, zon tersebut yang dicat warna merah dan putih akan menjadi penanda kepada setiap penunggang motosikal untuk berhenti di dalam petak khas sementara menunggu lampu isyarat dan tidak lagi dibenarkan memberhenti kenderaan di luar petak tersebut.

Manakala kenderaan lain perlu memberhentikan kenderaan masing-masing di belakang petak itu. Setakat ini DBKL menyediakan zon motosikal di tiga lokasi merangkumi Jalan Raja Laut, Jalan Tunku Abdul Rahman dan Jalan Tun Perak.

Malah pihaknya juga mengenal pasti beberapa lokasi lain untuk mewujudkan kemudahan itu antaranya di Jalan Tunku Abdul Rahman.

Katanya lagi, penstrukturan trafik ini adalah bagi menjamin keselamatan pejalan kaki untuk melintas dan memberi kemudahan kepada pengguna motosikal berhenti dalam keadaan selamat.

“Dalam usaha ini, saya harap agar ia dapat mengurangkan kes jenayah yang sering berlaku di jalan raya seperti masalah ragut dan pecah cermin kereta,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Menurut Mhd Amin lagi, satu zon motosikal akan diwujudkan pada setiap bulan di lokasi yang menjadi tumpuan pengguna motosikal, setiap zon yang berkeluasan 6.096 meter mampu memuatkan lebih 20 motosikal dalam satu-satu masa.

Walau bagaimana pun, pada peringkat awal ini, DBKL akan memberi tempoh percubaan selama tiga bulan bermula bulan ini kepada pengguna jalan raya untuk membiasakan diri kepada penstrukturan trafik yang baharu itu.

Selepas tempoh percubaan itu, Mhd Amin Nordin berkata pengguna jalan raya yang gagal mematuhi arahan itu akan dikenakan kompaun antara RM50 hingga RM100.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required