Kerajaan luluskan RM1 juta kaji sistem keretapi di Sabah; laluan Kudat-Sandakan turut dipertimbangkan

Kerajaan luluskan RM1 juta kaji sistem keretapi di Sabah; laluan Kudat-Sandakan turut dipertimbangkan

Jabatan Keretapi Negeri Sabah (JKNS) kini menjalankan kajian awal bagi menyediakan perkhidmatan tambahan dari utara ke bahagian timur negeri itu. Bernama melaporkan, Timbalan Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata, kerajaan persekutuan juga telah meluluskan peruntukan sebanyak RM1 juta untuk menjalankan kajian berkenaan, tahun ini.

Beliau yang juga merupakan Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah menjelaskan kajian itu turut bermatlamat untuk mengenal pasti kelengkapan komunikasi moden yang sesuai untuk memenuhi aspek-aspek keselamatan di sepanjang laluan sedia ada dari Tanjung Aru ke Tenom, dengan jarak sejauh 134 km.

Menurut Pairin lagi, kerajaan negeri juga dalam usaha memodenkan sistem keretapi di Sabah untuk menggalakkan lebih ramai orang menggunakannya. “Dari rekod JKNS, seramai 494,638 penumpang menggunakan perkhidmatan ini tahun lalu, dengan 6,170 jumlah perjalanan keseluruhan,” jelasnya.

Dalam tempoh sama, jabatan itu merekodkan sejumlah 134 pembatalan perjalanan atas sebab-sebab yang tidak boleh dielakkan, misalnya kerana kerosakan teknikal dan cuaca buruk. Bagaimanapun, ini juga satu pencapaian positif jika dibandingkan dengan pembatalan perjalanan pada tahun 2015, dengan angka 762.

Selepas penambah baikan terhadap sistem operasi yang dilakukan tahun lalu, JKNS berhasil mengurangkan jumlah berkenaan pada kadar yang sangat baik. Antara yang dilakukan ialah penggunaan enam diesel multiple units (DMU) dengan 200 orang kapasiti penumpang digunakan bagi operasi hariannya.

Pada sebuah majlis yang turut dihadiri oleh Pengurus Besar JKNS, Melvin V. Majangga semalam, tiga lagi DMU dari India dilancarkan untuk kegunaan laluan Beaufort-Tenom sejauh 48 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required