MRT jajaran SSP kini memasuki 5.3% kadar pembinaan

MRT jajaran SSP kini memasuki 5.3% kadar pembinaan

Tahap perkembangan keseluruhan pembinaan MRT jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) kini dalam kadar 5.3% pembangunannya. Pengarah projek, Datuk Amiruddin Ma’aris berkata, kadar perkembangan itu masih mengikut jadual awal yang ditetapkan, lapor Bernama.

“Setakat ini, projek berkenaan mengikut jadual seperti dalam rancangan sejak bulan lalu. Kerja-kerja pembinaan telah dimulakan bagi kedua-dua bahagian bertingkat di utara dan selatan jajaran berkenaan, laluan bawah tanah jajaran serta depotnya,” tambah beliau.

Antara kerja-kerja yang sedang dijalankan di seksyen bertingkat berkenaan ialah pemindahan kemudahan, pembersihan tapak serta proses pemasangan cerucuk dan tiang. Bagi bahagian laluan bawah tanah sepanjang 13 km pula, Amiruddin berkata kerja-kerja juga telah dimulakan, dalam kadar 6% untuk tujuan itu, termasuk kerja-kerja menggali terowong menggunakan tunnel boring machine (TBM).

“Sebanyak 12 TBM digunakan untuk tujuan itu untuk laluan bawah tanah disepanjang jajaran SSP. Daripada jumlah itu, lapan daripadanya merupakan mesin yang digunakan kembali manakala empat lagi adalah mesin baru,” jelasnya.

Amiruddin menjelaskan, projek sepanjang 52.2 km yang meliputi 26 laluan bertingkat dan 11 laluan bawah tanah, akan mula beroperasi pada Julai 2022. “Dengan perkembangan terkini, fasa MRT jajaran SSP dari Kwasa Damansara ke stesen MRT Kampung Batu akan mula beroperasi pada Julai 2021,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required