Laluan khas BRT KL-Klang akan mula dibina tahun ini

Laluan khas BRT KL-Klang akan mula dibina tahun ini

Pembinaan laluan Bus Rapid Transit (BRT) dari Kuala Lumpur ke Klang yang pernah dicadangkan sebelum ini akhirnya berkemungkinan akan dimulakan tahun ini.

Setelah diluluskan oleh kerajaan negari pada April 2014, laluan khusus untuk bas sepanjang 34.3 km dengan cadangan 25 buah stesen itu terpaksa ditangguh oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akibat kekangan bperbelanjaan, seperti dilaporkan The Star.

Ini antara perkara yang dibangkitkan di dalam sidang Dewan Undangan Negeri Selangor hari ini. Fasa pertama projek berkenaan sepatutnya dimulakan pada November 2014 hingga April 2016, melibatkan laluan dari Pasar Seni di Kuala Lumpur hingga ke Subang Jaya, sebelum tol Batu Tiga.

Fasa dua pula sepatutnya dijalankan dalam masa yang hampir sama, iaitu dari Jun 2015 hingga Disember 2016, melibatkan laluan dari tol Batu Tiga hingga ke Bandar Klang.

“Matlamat projek ini adalah untuk meningkatkan penggunaan pengangkutan awam di Lembah Klang, sekaligus untuk menawarkan tahap perkhidmatan aam yang lebih cekap dan bersepadu dengan rangkaian pengangkutan yang lain,” jelas Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian & Perdagangan, Industri Kecil dan Sederhana (IKS) dan Pengangkutan Negeri Selangor, Datuk Teng Chang Khim.

Beliau turut menambah, laluan itu akan melalui lima kawasan utama yang mempunyai kepadatan penduduk dan trafik yang tinggi – Klang, Shah Alam, Subang Jaya, Petaling Jaya dan Kuala Lumpur. BRT dirancang mempunyai tiga laluan utama; Jalan Tun Sambanthan, Jalan Syed Putra dan Lebuhraya Persekutuan. Jaringan ini akan dapat menghubungkan Klan dan Kuala Lumpur.

Ia juga akan menghubugkan capaian yang lebih mudah kepada perkhidmatan bas dan keretapi lain, dan akan memanfaatkan sejumlah 1.9 juta orang. Kadar penumpang dijangkakan melebihi 400,000 orang. Pembinaan laluan BRT ini akan dilakukan berdasarkan jalur dan jalan sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required