Tidak semua plaza tol PLUS akan mempunyai lorong tambah nilai bagi kad PLUSMiles, Touch ‘n Go

Tidak semua plaza tol PLUS akan mempunyai lorong tambah nilai bagi kad PLUSMiles, Touch ‘n Go

Mulai 26 April ini, semua plaza tol di bawah kendalian PLUS akan melaksanakan sistem bayaran secara elektronik iaitu melalui kad Touch n’ Go, PLUSMiles dan SmarTAG. Bayaran tunai tidak lagi akan diterima selepas tarikh tersebut.

Menurut ketua bahagian Komunikasi Korporat PLUS Malaysia Berhad Mohd Nizam Ismail, walau bagaimana pun, tidak semua plaza tol kendalian syarikat berkenaan akan menyediakan lorong tambah nilai bagi kad bayaran terbabit.

Katanya lagi, di plaza tol berskala kecil, terutamanya yang hanya mempunyai dua atau tiga lorong tol, tidak akan disediakan lorong tambah nilai terbabit bagi mengelakkan kesesakan trafik.

Justeru, beliau turut menasihati pengguna jalan raya supaya merancang perjalanan dan memastikan kad PLUSMiles atau Touch’n Go masing-masing masih mempunyai jumlah nilai kredit yang mencukupi sebelum memasuki lebuhraya.

“Kami mempunyai banyak lokasi di mana pengguna PLUS boleh menambah nilai kad mereka di sepanjang lebuhraya, termasuklah di stesen minyak dan kios layan-diri Touch ‘n Go,” ujarnya sewaktu dihubungi oleh The Sun.

Mohd Nizam turut berkata, bagi tol plaza besar, lorong untuk tambah nilai atau membeli kad PLUSMiles atau Touch’n Go akan disediakan seperti biasa.

Ketika ditanya adakah sistem bayaran secara elektronik ini akan ditangguhkan, Mohd Nizam menjelaskan, “Kami telah pun melaksanakannya di daerah utara, dan ia menampakkan keberkesanan. Jadi, sudah tiba masanya untuk ia dilaksanakan di seluruh negara.”

Pada Februari lalu, Pengarah Urusan PLUS Malaysia Bhd, Datuk Azman Ismail berkata, pelaksanaan itu turut melibatkan semua transaksi tol di Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE) dan Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (Elite).

Buat setakat ini, sebanyak 94 plaza tol di lebuh raya kendalian PLUS bermula dari Bukit Kayu Hitam, Kedah hingga Tanjung Kupang dan Bangunan Sultan Iskandar di Johor telah dikendalikan secara elektronik

Azman berkata pelaksanaan ETC dapat mengurangkan kesesakan dan mempercepatkan transaksi di lorong pembayaran khususnya ketika musim perayaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Fahaimi on Apr 11, 2017 at 4:11 pm

    Buat semua lorong TnG dan Smartag, tapi smartag masih tidak jual,menyusahkan pengguna.
    pengguna dah tiada pilihan,TERPAKSA guna walaupun tidak mahu guna TnG.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required