Jualan Altima akan dihentikan, Nissan Australia kini tiada lagi model sedan keluarga dalam barisan produk

Jualan Altima akan dihentikan, Nissan Australia kini tiada lagi model sedan keluarga dalam barisan produk

Sedan terakhir dalam barisan model yang dijual oleh Nissan Australia iaitu Altima (dikenali sebagai Teana di Malaysia) telah pun disahkan tidak lagi akan dijual bagi pasaran negara tersebut, lapor Car Advice. Menurut syarikat berkenaan, mereka kini masih lagi mempunyai stok Altima, tetapi tidak akan mengimportnya lagi untuk masa akan datang.

Pengurus besar komunikasi korporat Nissan Australia, Peter Fedeyev berkata, Altima memerlukan enjin yang memenuhi standard emisi Euro 5 baharu yang diimplementasikan oleh Australia, dan proses berkenaan pastinya memerlukan pelaburan tambahan.

“Nissan telah mengambil keputusan untuk tidak melabur untuk perkara ini, jadi, untuk masa sekarang, Altima tidak akan berada lagi dalam katalog kami pada masa hadapan. Oleh itu, produksi untuk Altima sedan akan dihentikan untuk Australia,” jelas Fedeyev.

Jualan Altima akan dihentikan, Nissan Australia kini tiada lagi model sedan keluarga dalam barisan produk

Awal tahun ini, Nissan Australia turut menggugurkan sedan lebih kecil mereka iaitu Pulsar (Sylphy untuk pasaran Malaysia) dan telah disahkan tidak akan kembali dijual. “Nissan Altima sedan dan Pulsar sedan tidak akan ditawarkan di Australia pada masa akan datang,” kata Fedeyev.

Untuk itu, Nissan Austrlia kini hanya menjual SUV, kereta sport (Fairlady Z dan GT-R) dan juga model-model trak pikap – dengan model paling mampu milik yang ditawarkan buat masa ini adalah SUV kompak Nissan Juke dijual pada harga AUD$23,490 (RM78,898).

Sepanjang sekitar tiga tahun setengah berada dalam pasaran Australia, Altima dijual sebanyak 4,593 unit dan jumlah jualan terbaiknya ialah pada tahun 2014 (1,791 unit) dan 2015 (1,488 unit). Tahun lalu, hanya sejumlah 890 unit Altima berjaya dijual, dan untuk tahun
2017 sehingga kini, ia hanya dijual dalam jumlah 154 unit. Sebagai perbandingan, Toyota Camry telah pun dijual sebanyak 4,389 unit di Australia, untuk tahun ini sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Tamilvanan a/l M.Ratnam on Apr 05, 2017 at 9:02 pm

    Nissan is very reliable 4wd pickup which confortable to use off road.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Tamilvanan a/l M.Ratnam on Apr 05, 2017 at 9:03 pm

    Nissan is very reliable 4wd pickup which is also confortable to use off road.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required