Pengangkutan awam di M’sia dinilai terbaik di ASEAN

Pengangkutan awam di M’sia dinilai terbaik di ASEAN

Malaysia menerima lebih banyak perkhidmatan pengangkutan awam yang terbaik, setanding dengan negara jirannya di Asia Tenggara, menurut laporan yang dikeluarkan oleh FT Confidential Research.

Laporan tersebut turut menyebut, Malaysia membelanjakan sejumlah kos yang besar untuk membangunkan sistem pengangkutan setanding dengan negara jiran. Malahan para pengguna juga berpeluang menikmati kemudahan pengangkutan yang berkualiti, berbaloi dengan nilai wang yang dibelanjakan, seperti yang disiarkan oleh Malay Mail.

Di mana Malaysia telah menduduki tempat ke-11 daripada 138 negara lain bagi infrastruktur pengangkutan dalam laporan yang dikeluarkan semasa World Economic Forum (WEF) Global Competitive Index 2016-2017 pada September lalu.

Dengan memperoleh 5.7 mata (daripada 7 mata penuh) secara keseluruhan dalam indeks infrastruktur pengangkutan, Malaysia dianggap sebagai salah sebuah negara yang agresif membangunkan sistem pengangkutan awam yang efisien lebih awal berbanding kebanyakan negara ASEAN lain.

FT Confidential Research turut menambah Malaysia telah menaikkan kos bagi pengangkutan ke 0.7% bagi Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) tahun lalu berbanding 0.6% pada tahun 2015.

Sistem perkhidmatan Mass Rapid Transit (MRT) Sungai Buloh-Kajang turut dianggap sebagai penyumbang utama bagi kedudukan Malaysia dalam indeks infrastruktur pengangkutan ASEAN ini, selain perkhidmatan pengangkutan lain di negara ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required