PLUS mendapati lebih 200k penggunanya masih guna tunai, sistem elektronik sepenuhnya mulai 26 Apr ini

PLUS mendapati lebih 200k penggunanya masih guna tunai, sistem elektronik sepenuhnya mulai 26 Apr ini

Lagi dua minggu, iaitu pada 26 April ini, PLUS Malaysia Bhd (PLUS) akan melaksanakan sistem pembayaran secara elektronik sepenuhnya di kesemua plaza tol lebuhraya kendaliannya. Walau bagaimana pun setakat ini, PLUS telah mengenal pasti, lebih 200,000 pengguna lebuhraya berkenaan masih menggunakan sistem pembayaran secara tunai, laporan Berita Harian.

Menurut Pengurus Besar Operasinya, Norbayati Manap, golongan itu seharusnya lebih bersedia dengan pelaksanaan sepenuhnya sistem kutipan tol elektronik yang akan dilaksanakan bermula 26 April ini.

Katanya, PLUS membelanjakan lebih RM3 juta sejak 2008 bagi meningkatkan kesedaran serta mendidik pengguna untuk menggunakan sistem kutipan tol elektronik.

“Antara yang dilakukan PLUS termasuk pemasangan papan tanda, meningkatkan promosi selain menambah baik sistem tol dan penambahan lorong khas Touch ‘n Go.

“Sehingga kini, terdapat kira-kira 9,200 lokasi tambah nilai kad elektronik di seluruh negara yang ditempatkan di ATM, kedai 24 jam, pusat beli belah dan stesen minyak. Malahan PLUS juga akan menambah sembilan lagi kiosk layan diri termasuk di Plaza Tol Pagoh, Dengkil, Simpang Pulai, Sungai Perak dan Gunung Semanggol,” katanya kepada pihak pemberita hari ini.

Pada Februari lalu, Pengarah Urusan PLUS Malaysia Bhd, Datuk Azman Ismail berkata, pelaksanaan itu turut melibatkan semua transaksi tol di Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE) dan Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (Elite).

Buat setakat ini, sebanyak 94 plaza tol di lebuh raya kendalian PLUS bermula dari Bukit Kayu Hitam, Kedah hingga Tanjung Kupang dan Bangunan Sultan Iskandar di Johor telah dikendalikan secara elektronik

Azman berkata pelaksanaan ETC dapat mengurangkan kesesakan dan mempercepatkan transaksi di lorong pembayaran khususnya ketika musim perayaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required