VIDEO: SPAD tayang progres projek Landasan Berkembar Elektrik Subang Jaya-Skypark Subang

Menerusi laman sosial Facebook rasminya, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah menayangkan video progres projek Landasan Berkembar Elektrik dari Subang-Terminal Skypark Subang yang dikatakan dalam fasa terakhir pembinaan.

Projek ini bertujuan untuk menyediakan pengangkutan awam berasaskan rel kepada pengguna Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah serta penduduk sekitar untuk ke Pusat Bandar Kuala Lumpur dan seterusnya ke KLIA Sepang. Perkhidmatan rel yang mesra alam dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas sedia da serta menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dengan jaringan integrasi degan sistem pengangkutan rel antara KTMB, LRT serta MRT.

Sambungan landasan berkembar yang bermula dari stesen Subang Jaya, meliputi jarak 8.157km dan akan tamat di stesen Terminal Skypark Subang yang terletak di hadapan Terminal 3, lapangan terbang tersebut. Projek ini telah bermula sejak 21 Februari 2013 dan awalnya dijangka tamat pada 20 Februari 2016.

Semalam Pengerusi SPAD Tan Sri Dato Seri Dr. Syed Hamid Albar bersama Ketua Pegawai Eksekutif En Mohd Azharuddin Mat Sah serta Pengurusan SPAD telah mengadakan lawatan kerja ke Projek Landasan Berkembar Subang Jaya-Stesen Terminal Skypark. Walau bagaimana pun, sehingga kini, tarikh sebenar landasan berkembar elektrik ini akan mula beroperasi tidak dinyatakan, namun dijangka pada tahun ini juga.

VIDEO: SPAD tayang progres projek Landasan Berkembar Elektrik Subang Jaya-Skypark Subang

Pembinaan landasan berkembar akan menggunakan sistem sedia ada di Greater Kuala Lumpur/Klang Valley yang dikendalikan oleh perkhidmatan KTM Komuter. Ia turut melibatkan sistem talian elektrifikasi 25kV, sistem persemboyanan, sistem komunikasi serta sistem kawalan tren dari Pusat Kawalan Tren (TCC) di KL Sentral, hab bandar Kuala Lumpur.

Projek Landasan Berkembar Elektrik dari Subang Jaya ke Terminal Skypark Subang merupakan satu projek di bawah Kementerian Pengangkutan bagi menyediakan kemudahan pengangkutan awam berasaskan rel kepada pengguna Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (SAAS) khususnya serta kepada penduduk kawasan sekitar secara amnya.

Ia akan mengguna pakai sistem sedia ada di Lembah Klang yang menyediakan perkhidmatan kereta api KTM Komuter. Di mana ia menyediakan perkhidmatan KTM Komuter dari KL Sentral ke Terminal Skypark secara ulang-alik apabila projek tersebut siap sepenuhnya kelak.

VIDEO: SPAD tayang progres projek Landasan Berkembar Elektrik Subang Jaya-Skypark Subang

Landasan berkembar tersebut bermula dari km17.37 di Seksyen Subang Jaya – Batu Tiga sepanjang 8.157km dan berakhir di Stesen Terminal Skypark yang terletak di hadapan Terminal 3 Lapangan Terbang SAAS.

Projek landasan berkembar tersebut dibahagikan kepada dua (2) seksyen iaitu Seksyen atas tanah (at-grade) sepanjang 4.09km dan Seksyen landasan bertingkat (elevated) sepanjang 4.067km yang akan dibina di sepanjang jajaran Sungai Damansara. Ia turut elibatkan pembinaan satu stesen iaitu Stesen Terminal Skypark di Ch 8.000 yang turut melibatkan pembinaan platform sepanjang 150m.

Antara kemudahan yang disediakan di stesen ini ialah medan tempat letak kereta dan motosikal, tandas OKU, tandas biasa, tanjakan berserta ‘Railing’, lif, eskalator, CCTV, sistem maklumat penumpang, sistem hebahan, gerai, surau, bilik Polis Bantuan, kaunter tiket dan mesin tiket.

Menurut SPAD, jangkaan harga tambang perkhidmatan KTM Komuter dari Terminal Skypark ke Subang Jaya adalah antara RM1.20 hingga RM1.50 sehala. Kekerapan bagi ketibaan tren dijangka 15 minit pada masa puncak dan 30 minit bagi bukan masa puncak. Ia akan beroperasi setiap hari dari jam 6 pagi hingga 12 tengah malam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required