Kementerian Pengangkutan akan memperkenalkan aplikasi jadual bas pengantara bagi membolehlah pengguna pengangkutan awam mendapatkan maklumat mengenainya.

Menurut Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lain, aplikasi yang sedang dibangunkan itu akan dapat diakses secara dalam talian menggunakan telefon pintar dan dijangka akan diperkenalkan pada suku ketiga tahun ini, laporan Bernama.

“Apabila dilancarkan, aplikasi ini akan memudahkan orang ramai menggunakan perkhidmatan bas perantara seperti yang telah dilaksanakan sekarang untuk kemudahan GrabCar dan Uber. Pengguna hanya perlu memasukkan data, contohnya dari Kuala Lumpur ke Lembah Klang, dan mereka boleh tahu di mana bas berada, bas perantara apa yang melalui laluan itu kerana semua perkhidmatan bas awam berdaftar dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD),” katanya.

Liow juga berkata, projek Bas Rapid Transit (BRT) dari Kuala Lumpur ke Klang dijangka akan dimulakan tahun ini dan siap pada 2020.

“Kami jangkakan pembinaan BRT KL-Klang dengan 26 stesen melalui jalan persekutuan ini akan memakan masa dua hingga tiga tahun,” katanya.