DBKL bakal bina 12 lagi bangunan parkir bertingkat

DBKL bakal bina 12 lagi bangunan parkir bertingkat

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah mengenal pasti 12 lokasi bagi membina bangunan parkir bertingkat untuk kemudahan orang ramai, terutamanya di tempat yang menjadi tumpuan umum dan sering kali berlaku kesesakan trafik.

Menurut Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, bangunan parkir bertingkat itu akan dibina dengan dengan menggunakan kaedah ‘Industrialised Buliding System’ (IBS) bagi meningkatkan kualiti dan produktiviti pembinaan, menyeragamkan reka bentuk, mempercepatkan tempoh pembinaan serta mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing, laporan Bernama.

“Bangunan parkir berkenaan akan dibina dengan kaedah IBS yang lebih berkualiti. Ia juga akan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan lain termasuk dewan serbaguna dan gerai penjaja,” ujarnya sewaktu melancarkan bangunan parkir bertingkat di Taman Segar, Cheras, hari ini.

Bangunan parkir setinggi enam tingkat bernilai RM34.89 juta tersebut mula dibuka kepada orang ramai hari ini. Ia mampu mengurangkan kesesakan lalu lintas di kawasan sekitar, sekali gus memberi kemudahan kepada pengguna perkhidmatan MRT di Stesen MRT Leisure Mall.

“Bangunan parkir bertingkat di Taman Segar ini mula dibina pada 15 April 2014 dan siap pada 17 Mac lepas. Ia turut dilengkapi dengan 426 petak letak kereta dengan 32 petak untuk wanita dan 10 petak letak kereta khas untuk orang kelainan upaya (OKU), lif dan kamera litar tertutup (CCTV).

“Bangunan ini turut mempunyai sebuah dewan serbaguna yang dapat menampung 2,000 orang serta tiga gelanggang badminton. Ia turut dilengkapi dengan 28 unit gerai penjaja bagi menghidupkan suasana di sini,” katanya.

Tengku Adnan berkata kemudahan itu yang terletak di Jalan Manis 6, Taman Segar, Cheras, akan memberi kelegaan kepada orang awam khususnya warga penduduk Taman Segar, Taman Gemilang, Taman Mutiara dan Taman Connaught.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required