Lynk & Co 03 sedan konsep akan dipamer di Shanghai – guna teknologi dan enjin dari Volvo, termasuk hibrid

Lynk & Co 03 sedan konsep akan dipamer di Shanghai – guna teknologi dan enjin dari Volvo, termasuk hibrid

Kurang seminggu selepan mengumumkan model konsep sedan 02, Lynk & Co, sebuah syarikat automotif di bawah naungan Geely mendedahkan pula model konsep sedan 03, yang dirujuk sebagai sebuah prototaip rekaan. Di dahului dengan SUV 01, kini model konsep 03 juga akan membuat penampilan sulung di pameran Auto Shanghai minggu ini.

Persamaan dengan model ini dengan model SUV 01 dapat dilihat dengan jelas, terutama dari unsur rekaan yang digunakan, bagi kedua-dua ruang dalaman dan luaran. Kedudukan lampu utamanya sedikit tinggi serta rekaan gril yang digunakan agak kurus sama seperti pada model 01. Bahagian belakang, selain rekaan tambahan untuk but, penggayaan yang hampir sama dapat dilihat antara model konsep 01 dan 03 ini.

Begitu juga dengan bahagian dalamannya. Konsol tengah dengan sudut yang tertumpu lebih kepada pemandu menjadi antara yang utama. Rekaan stereng yang digunakan pada 03 dilihat sama seperti stereng pada 01 juga. Manakala unit infotainmen dilengkapi dengan skrin sentuh sebagai tambahan kepada tombol kawalan yang ada.

Sama seperti yang lain, model konsep ini juga dibangun menggunakan platform CMA daripada Volvo, platform yang sama digunakan pada siri Volvo 40 akan datang. Sistem janaan kuasa pula akan diumumkan nanti, tetapi model 03 ini dijangka akan menggunakan enjin 1.5 liter, tiga-silinder turbocaj yang dipadankan dengan motor elektrik dalam konfigurasi hibrid Volvo T5, serta enjin 2.0 liter turbocaj petrol empat-silinder.

Sebagai tambahan kepada sistem janaan plug-in hybrid berkenaan, sedan konsep Lynk & Co 03 ini turut dikhabarkan akan menjadi peneraju kepada model elektrik sepenuhnya pengeluar itu nanti. Dengan penampilan sulung model-model dari Lynk & Co ini, Car Advice melaporkan, pemiliknya Geely berhasrat untuk mengubah cara pembelian kenderaan tradisional sebelum ini.

Dalam langkah yang mirip diambil oleh Tesla, ada perancangan bagi kenderaan Lynk & Co dijual daripada cawangan pengedar sentral miliknya sendiri. “Matlamat kami adalah untuk memberi definisi baru terhadap bagaimana sebuah kereta dibeli, dimiliki, diservis dan digunakan,” jelas naib presiden Lynk & Co, Alain Visser.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required