Geely turut berminat dengan Lotus, mahu bina SUV Lynk & Co 01 di Tg Malim dengan perjanjian Proton

Geely turut berminat dengan Lotus, mahu bina SUV Lynk & Co 01 di Tg Malim dengan perjanjian Proton

Pengeluar kenderaan China, Zhejiang Geely, yang dilaporkan telah menarik diri daripada membida Proton, dikatakan berminat bekerjasama dengan syarikat pengeluar kenderaan nasional negara untuk membina SUV Lynk & Co 01 versi pemanduan sebelah kanan di kilang pemasangan Tanjung Malim sekiranya perjanjian tersebut termeterai. Penawaran tersebut turut melibatkan pasaran eksport ke beberapa buah negara lain termasuk UK dan Australia.

Menurut Autocar, Geely mempunyai perancangan untuk memperkukuhkan kedudukan Proton ke tahap yang lebih tinggi bagi keseluruhan struktur. Sumber dari China memberitahu, Geely juga berminat mahu mendapatkan Lotus sebagai sebahagian daripada perjanjian tersebut.

“Geely telah memantapkan kedudukannya sendiri sebagai jenama kelas pertengahan di China, yang didorong oleh hasil kerjasama dengan Volvo. Rancangan untuk menjadi rakan strategik proton dilihat mampu membawanya ke satu lagi tahap, yang dianggap sangat penting untuknya terus berkembang,” ujar sumber terbabit.

Bagi Lotus pula, Geely dikatakan turut berminat dengan jenama tersebut, “Pengerusi kami sangat berharap dapat membeli kepentingan dalam syarikat pengeluar kereta sport. Kami telah berbincang dengan Aston Martin dan beberapa jenama lain, tetapi Lotus sentiasa menjadi sasaran utama,” tambahnya lagi.

Geely turut berminat dengan Lotus, mahu bina SUV Lynk & Co 01 di Tg Malim dengan perjanjian Proton

Pada 22 Mac lalu, terdapat laporan menyebut Geely telah menarik diri daripada membina kepentingan dalam Proton, dan ia telah disahkan oleh presidennya sendiri An Conghui. Walau bagaimana pun, beliau tidak mengulas lanjut berhubung keputusan menarik diri tersebut. Namun pengerusi syarikat berkenaan, Li Shufu berkata perancangan untuk menarik diri daripada bidaan berkenaan disebabkan DRB-Hicom tidak dapat membuat keputusan mengenai perkongsian terbabit.

Sekiranya perjanjian di antara Proton dan Geely termeterai, ia akan memberikan pengeluar kenderaan China itu keupayaan untuk menembusi pasaran pemanduan sebelah kanan. Ada sumber menyatakan Geely turut berjanji untuk menyediakan teknologi terkini pada kenderaan yang dibangunkan oleh Volvo.

Pengumuman terbaharu bermaksud kini hanya tinggal kumpulan PSA sebagai satu-satunya calon tunggal yang masih berminat ke atas Proton. Syarikat ini juga mengesahkan mereka telah menghantar proposal dan bidaannya, dan mengumumkan sedang berbincang dengan pengeluar kenderaan nasional itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required