Kerajaan perlu tanggung kos RM400b jika ambil alih semua lebuhraya termasuk mansuhkan tol – Rosnah

Kerajaan perlu tanggung kos RM400b jika ambil alih semua lebuhraya termasuk mansuhkan tol – Rosnah

Tidak dinafikan di luar sana, banyak pihak yang mendesak agar kerajaan mengambil alih semua syarikat konsesi lebuhraya termasuk memansuhkan bayaran tol. Walau bagaimana pun, tahukah anda, untuk berbuat demikian, kerajaan memerlukan kos sebanyak RM400 bilion.

Itulah kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin dalam persidangan Dewan Negara yang berlangsung semalam.

Katanya, jika langkah itu dilaksanakan, ia akan memberi implikasi buruk kepada kerajaan seperti terpaksa menanggung kos yang tinggi untuk pengambilalihan syarikat konsesi lebuh raya dan pemansuhan kutipan tol. Justeru, buat masa ini kerajaan tidak bercadang untuk mengambil alih atau menasionalisasikan kesemua lebuh raya yang sedang beroperasi di negara ini, laporan Kosmo.

Kerajaan perlu tanggung kos RM400b jika ambil alih semua lebuhraya termasuk mansuhkan tol – Rosnah

“Hasil kajian Makmal Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) pada 2010, anggaran kos bagi menasionalisasikan kesemua lebuhraya yang sedang beroperasi adalah sebanyak RM383.30 bilion.

“Jumlah itu dijangka telah meningkat kepada RM400 bilion setelah mengambil kira beberapa lebuhraya yang telah siap dan beroperasi selepas tahun 2010,” ujarnya ketika menjawab soalan Senator Datuk Kadzim M.Yahya mengenai cadangan pengambilalihan semua lebuhraya di negara ini.

Kajian yang dilakukan oleh Pemandu, daripada RM383.30 bilion tersebut, kos pengambilalihan 31 syarikat konsesi lebuhraya di seluruh negara mencecah RM45.2 bilion, manakala kos pemansuhan kutipan tol pula memakan belanja sebanyak RM338.1 bilion.

“Jumlah anggaran kos tersebut sepatutnya boleh digunakan untuk kemudahan sosial yang lain,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required