Skoda Vision E Concept didedah – jarak gerak 500 km

Skoda Vision E Concept didedah – jarak gerak 500 km

Selepas beberapa siri teaser, Skoda Vision-E Concept akhirnya dipertontonkan secara rasmi di Auto Shanghai 2017, dan ini adalah kenderaan konsep pacuan elektrik pertama bagi syarikat itu.

Dibina atas asas platform MEB Volkswagen Group – yang juga digunakan untuk BUDD-e Concept – Vision E dipasang dengan dua motor elektrik (satu bagi setiap gandar) dan mampu menghasilkan sehingga 300 hp (225 kW).

Ini seterusnya membolehkan kenderaan tersebut memecut sehingga kelajuan maksimum 180 km/j dan hasil penggunaan bateri lithium ion dan sistem penjanaan semula kuasa brek, ia boleh memberikan jarak pergerakan sehingga 500 km dengan satu cas penuh.

Skoda Vision E Concept didedah – jarak gerak 500 km

Pek bateri kenderaan ini disejukkan dengan sistem cecair dan diletakkan jauh ke dalam bahagian lantai casis untuk melindunginya daripada sebarang kerosakan akibat perlanggaran, dan ia boleh dicas semula melalui pad yang diletakkan di bahagian lantai. Satu cas penuh dikata boleh dilakukan dalam masa satu malam menggunakan teknologi ini, dan bagi yang mahu menggunakan kabel pengecas biasa, ia boleh mencecah tahap 80% penuh dalam masa hanya 30 minit.

Penghasilan kenderaan elektrik adalah sesuatu yang penting bagi Skoda kerana syarikat itu mempunyai perancangan untuk memperkenalkan lima kenderaan elektrik sepenuhnya menjelang tahun 2025. Dalam selang masa itu, Skoda juga bercadang menambah kenderaan dengan teknologi plug-in hybrid bagi tahun 2019 dan seterusnya. Kenderaan ini diberitahu mempunyai segmen sasaran berbeza dan penting untuk pertumbuhan syarikat.

Kuasa daripada elektrik bukanlah satu-satunya perkara yang membuatkan Vision-E menyerlah. Turut tidak ketinggalah adalah kemampuan pemanduan automatik yang ada padanya, yang dikatakan memenuhi ketetapan tahap 3 bagi pemanduan autonomous.

Skoda Vision E Concept didedah – jarak gerak 500 km

Secara ringkasnya, kenderaan ini mampu beroperasi sendiri di dalam kesesakan trafik, melengkapkan perjalanan di atas lebuh raya melalui ciri autopilot, duduk di dalam lorong dan mengelak jika perlu, memintas kenderaan lain, mencari ruang letak kereta dan keluar serta masuk daripada tempat letak kereta secara sendiri.

Daripada aspek penggayaan, Vision-E menyerlahkan identiti pacuan elektriknya dengan menggunakan bahagian hadapan tanpa gril yang biasanya terdapat pada kenderaan berenjin biasa. Rupa yang ‘bersih’ ini dilengkapkan dengan lampu utama jenis Matrix LED yang nipis serta garisan lampu LED yang berpanjangan dari hujung ke hujung.

Pada bahagian sisi pula, SUV lima pintu ini menampilkan gaya seperti sebuah coupe dengan garis bumbung yang menjunam di belakang. Selain itu, seperti kenderaan konsep lain, cermin sisi juga diganti dengan kamera, dan pintunya boleh dibuka secara elektrik.

Skoda Vision E Concept didedah – jarak gerak 500 km

Di bahagian belakang, lampunya yang tajam dan bersegi mengingatkan kembali kepada Kodiaq dan menggunakan teknologi LED. Pencahayaan daripada lampu ini menghasilkan bentuk unik, dan ia kemudiannya bersambung dengan lampu LED lain yang terletak di bahagian yang lebih rendah. Atas sebab yang jelas, kereta ini tidak mempunyai ekzos. Secara dimensinya, SUV ini berukuran 4,645 mm panjang, 1,917 mm lebar, 1,550 mm tinggi, dan mempunyai jarak roda 2,850 mm.

Di dalam, terdapat beberapa bukaan luas yang membenarkan cahaya masuk ke dalam kereta ini, hasil penggunaan kaca termasuk pada bumbungnya. Vision-E datang dengan empat tempat duduk berasingan dan ia boleh dipusing sehingga 20 darjah seterusnya memberikan akses dan kepelbagaian kepada pengguna. Setiap satu tempat duduk ini didatangkan dengan Phonebox untuk telefon pintar.

Bukan setakat itu, setiap penumpang juga mempunyai skrin masing-masing, dengan yang di hadapan terletak pada papan pemuka, manakala bagi yang di belakang, pada penyandar kepala tempat duduk hadapan. Skrin ini mempunyai ciri navigasi, informasi, hiburan dan pelbagai sambungan lagi. Beberapa fungsi turut boleh dikawal menggunakan pergerakan tangan sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required