Lexus NX facelift dilengkapi sistem keselamatan aktif, dinamik dipertingkat – NX200t kini menjadi NX300

Lexus NX facelift dilengkapi sistem keselamatan aktif, dinamik dipertingkat – NX200t kini menjadi NX300

Pertama kali diperkenalkan pada tahun 2014, Lexus NX telah dipamerkan di Auto Shanghai sebagai model 2018, minor facelift yang membawakan Sistem Keselamatan Lexus dan pakej keselamatan aktif secara standard, bersama sedikit perubahan visual.

Pada bahagian hadapannya, imejnya diserlahkan dengan kehadiran gril yang telah disemak semula menampakkan sifat agresif SUV ini, malah kekemasan sutera dan krom gelap menyerlahkan lagi gayanya. Sementara bamparnya pula telah dipertingkatkan untuk kesesuaian yang lebih senada dengan bonet dan panel hadapan.

Lampu utama baharu juga telah diposisikan bersama elemen projektor, sementara lampu kabus kini dipindahkan di sudut bawah. Pada bahagian belakang pula, pelindung bamparnya kini menjadi sebahagian daripada motif gril gelendong dan lebih lebar untuk memberikan kesan yang cukup menonjol.

Lampu belakang juga disemak semula dengan lensa berbentuk-L, serta corong ekzos yang lebih besar dengan kekemasan krom. Ia juga ditampilkan dengan rekaan bampar belakang yang dipertingkatkan dan spoiler bawah baharu. Bagi varian hibrid, ia dihiasi dengan krom sutera berbentuk-L bagi kepingan berasingan di bahagian belakang.

Lexus NX facelift dilengkapi sistem keselamatan aktif, dinamik dipertingkat – NX200t kini menjadi NX300

Malahan Lexus juga telah mengubah nama bagi modelnya melibatkan NX200t yang kini dikenali sebagai NX300, ia dipadankan dengan enjin 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder sebaris. Sementara itu, model NX300h hibrid masih kekal dipadankan dengan motor elektrik dengan enjin petrol 2.5 liter empat-silinder sebaris.

Menurut Lexus, perubahan penamaan juga akan melibatkan beberapa model pengecas turbo secara beransur-ansur. Malahan model LS 500 telah menjalani proses tersebut, kini dengan enjin 3.5 liter biturbo V6, tanpa huruf ‘t’ pada hujung namanya.

Casis NX juga telah diberikan peningkatan. Pegas, palang penstabilan dan bushing telah ditala semula untuk menambahbaik pengendalian terutamanya ketika merentasi selekoh. Malah damper juga diberi set baharu untuk meningkatkan kualiti pengendalian NX.

Lexus NX facelift dilengkapi sistem keselamatan aktif, dinamik dipertingkat – NX200t kini menjadi NX300

Peningkatan paling signifikan bagi mekanikal NX ialah diperkenalkan suspensi pembolehubah adaptif (AVS), dengan sistem yang berasaskan seperti pada LC 500 coupe. Ia telah menambah pemampat dan melaras semula bahagian redaman hingga 650 (naik dari 30) bagi kawalan yang lebih mantap untuk kestabilan dan pengendalian kenderaan.

Ruang dalaman NX juga telah dipertingkatkan. Bagi NX300 dan NX300h, telah dihiasi kekemasan sutera pada suis dan kawalan, termasuk pemilih mod pemanduan, tombol gear dan pemegang pintu. Pad sentuh kawalan antaramuka juga telah direka semula dan lebih besar untuk memudahkan penggunaannya. Malah pengalas pengecas tanpa wayar juga kini lebih besar dan ditambah takat pengecasan yang lebih pantas.

Skrin infotainmen juga telah diperbesar dari tujuh kini ke 10.3-inci dan kawalan HVAC juga disemak semula. NX kini juga hadir dengan imej yang lebih sporty bagi kekemasan pada F Sport, dengan gril yang lebih garang dan roda kombinasi hitam. Di dalamnya, F Sport turut menerima kombinasi warna yang lebih unik, serta paparan utama berasingan bagi G-Force dan turbo boost.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required