JPJ cadang meluaskan perkhidmatan Kaunter 1JPJ

JPJ cadang meluaskan perkhidmatan Kaunter 1JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sedang merancang untuk memperluaskan lagi perkhidmatan Kaunter 1JPJ iaitu kaunter bergerak yang telah sedia ada di beberapa lokasi di negara ini. Setakat ini, JPJ hanya mempunyai 14 buah van yang berfungsi sebagai Kaunter 1JPJ dan ada JPJ negeri iaitu Perlis dan Negeri Sembilan tidak mempunyai kaunter ini.

Menurut Pengarah bahagian kewangannya, Datuk Kamarudin Mohamad Saad, JPJ memerlukan tambahan 14 buah Kaunter 1JPJ, dalam usaha memperluaskan lagi perkhidmatan jabatan berkenaan secara lebih efisien, dan berharap ia dapat diperoleh dalam masa terdekat. Ia adalah satu keperluan untuk menambah baik mutu dan memperluaskan rangkaian perkhidmatan sedia ada, laporan Bernama.

“Kita juga sentiasa menggerakkan Kaunter 1JPJ supaya perkhidmatan jabatan dapat sampai ke semua peringkat masyarakat termasuk di kawasan pedalaman yang jauh dari cawangan JPJ bagi memberi kemudahan yang menyeluruh,” katanya .

Dalam masa yang sama, Kamarudin berkata JPJ turut bekerjasama dengan Pos Malaysia bagi menggalakkan pelanggan menggunakan perkhidmatan dalam talian sebagai langkah transformasi sistem penyampaian dan perkhidmatan sedia ada.

Melalui inisiatif ini, urusan perkhidmatan seperti pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan kenderaan perlu dilakukan menerusi laman sesawang kita dan lesen dan cukai jalan berkenaan akan dihantar kepada pelanggan menggunakan khidmat pos laju. Ia dijangka dilaksanakan dalam masa terdekat, katanya.

Ketika ini, perkhidmatan pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan kenderaan ditawarkan di kaunter Pos Malaysia.

Bagi tahun ini, JPJ mensasarkan kutipan hasil RM4 bilion bagi semua perkhidmatan yang ditawarkan selaras dengan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) ditetapkan iaitu peningkatan kutipan 5% setiap tahun.

Katanya lagi, pada tahun lepas, JPJ mengutip hasil kira-kira RM3.9 bilion iaitu meningkat 6% berbanding RM3.7 billion pada tahun sebelumnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required