KTMB umum penumpang KTM Komuter laluan Butterworth-Padang Besar-Butterworth tidak dibenarkan bawa basikal dalam tren mulai 1 Mei ini

KTMB umum penumpang KTM Komuter laluan Butterworth-Padang Besar-Butterworth tidak dibenarkan bawa basikal dalam tren mulai 1 Mei ini

Pada 1 Jun 2016 lalu, KTMB Berhad (KTMB) telah melancarkan program Ride & Ride, iaitu membenarkan penumpang membawa basikal dalam tren komuter. Program itu bertujuan menggalakkan rakyat menggunakan perkhidmatan awam khususnya tren, dengan membawa basikal mereka ke dalam kereta api.

Sejak program tersebut diperkenalkan, jumlah penumpang membawa basikal dengan KTM Komuter di sektor utara meningkat, yang mana 10,173 orang dicatatkan bagi tempoh Jun 2016 hingga Mac tahun ini.

Pengguna basikal menggunakan tren komuter untuk aktiviti berbasikal berkumpulan membabitkan beberapa destinasi popular dalam kalangan mereka iaitu Butterworth, Taiping, Gurun dan Padang Besar.

Ekoran peningkatan penumpang itu, KTMB telah mengumumkan bahawa penumpang KTM Komuter bagi laluan Butterworth-Padang Besar-Butterworth, tidak lagi dibenarkan membawa basikal dalam tren bermula 1 Mei ini, laporan Berita Harian.

Menurut KTMB, penguatkuasaan itu bertujuan menjamin keselamatan dan keselesaan penumpang berikutan peningkatan jumlah penumpang, yang kini mencecah 11,000 orang sehari bagi laluan berkenaan. Katanya, pada awal perkhidmatan KTM Komuter diperkenalkan di laluan itu, hanya 500 orang penumpang dicatatkan sehari.

“KTMB mengucapkan terima kasih kepada persatuan, kumpulan dan individu berbasikal yang menyokong dan menggunakan perkhidmatan KTM Komuter Utara.

“Kami memohon maaf atas segala kesulitan yang berlaku berikutan perubahan syarat itu. Hal ini demi memastikan keselamatan dan keselesaan penumpang di masa depan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini. Bagaimanapun, perubahan syarat itu tidak membabitkan laluan Butterworth-Padang Rengas-Butterworth.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required