Volkswagen bawa dua enjin baharu ke Vienna – TSI Evo dengan sistem hibrid mikro dan TGI dwi-bahan api

Volkswagen bawa dua enjin baharu ke Vienna – TSI Evo dengan sistem hibrid mikro dan TGI dwi-bahan api

Sistem bateri voltan tinggi VW e-Golf

Volkswagen akan ke Vienna Motor Symposium ke-38 tahun dengan membawa dua buah enjin baharu iaitu enjin petrol 1.5 liter turbo TSI Evo dan juga sebuah lagi enjin 1.0 liter turbo TGI yang boleh beroperasi sama ada menggunakan petrol atau gas asli mampat (CNG/NGV).

Bagi enjin petrol 1.5 liter turbo berkenaan, ia diberikan sistem hibrid mikro baharu dan bakal menjana VW Golf TSI Bluemotion terbaharu. Sistem berkenaan mampu membolehkan kereta ‘berlayar’ sehingga kelajuan 130 km/j dengan enjin petrol dimatikan sepenuhnya. Volkswagen menyifatkan sistem ini sebagai mempunyai “karekter seperti hibrid.”

Enjin 1.5 liter ini akan dipadankan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan, bersama bateri lithium-ion yang turut diberikan pada sistem utama 12-volt kenderaan, bagi membekalkan kuasa kepada peralatan elektrik dan elektronik ketika kereta dipandu dalam mod ‘berlayar’. Menurut Volkswagen lagi, padanan kesemua sistem berkenaan mampu memberikan kecekapan bahan api sehingga 0.4 L/100 km.

Sebuah diod-Q diberikan untuk mengawal aliran elektrik antara bateri lithium-ion dan juga bateri asid-plumbum biasa pada kereta. Enjin petrol boleh dihidupkan semula untuk kembali ke mod normal menerusi tiga cara; menggunakan motor penghidup, menerusi klac (klac ditaut untuk menggerakkan aci engkol) atau kombinasi kedua-dua cara.

Volkswagen bawa dua enjin baharu ke Vienna – TSI Evo dengan sistem hibrid mikro dan TGI dwi-bahan api

Enjin dwi-bahan api 1.0 liter TGI

Untuk enjin 1.0 liter TGI pula, ia mampu menghasilkan kuasa 88 hp. Ketika beroperasi menggunakan gas asli, VW mendakwa enjin TGI ini menghasilkan pencemaran CO2 dan NOx pada kadar rendah. Faktor utama yang menyumbang kepada enjin TGI ini adalah “penukaran metana yang optimum pada gas ekzos.”

Untuk mempercepatkan catalytic converter panas dan berfungsi pada suhu bekerja, proses pemisahan campuran bahan api di bina pada sistem berkenaan – pada situasi beban rendah, dua silinder akan diberikan campuran udara-bahan api rich, manakala satu lagi silinder diberikan campuran lean. Selain dari pemanasan secara elektrik, sistem pemisahan ini hanya mengambil 10 saat ketika proses cold start (menghidupkan enjin pada cuaca sejuk), walaupun pada sistem ekzos masih lagi mempunyai kondensasi.

Selain dari kedua-dua enjin ini, Volkswagen turut bakal membawa binaan kenderaan elektrik ke simposium ini dan menyatakan model elektrik sepenuhnya dari mereka bakal membuat kemunculan pada tahun 2020. “Binaan elektrik sepenuhnya ini akan menggabungkan sifar-pencemaran seperti pemanduan jarak dekat dengan kebolehan mobiliti jarak jauh,” kata Friedrich Eichler, ketua pembangunan janakuasa Volkswagen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required