SIC sedang pertimbang anjur perlumbaan Australia V8 Supercars di M’sia – berkemungkinan pada tahun 2018

SIC sedang pertimbang anjur perlumbaan Australia V8 Supercars di M’sia – berkemungkinan pada tahun 2018

Dengan Malaysia kini tidak lagi akan menganjurkan Formula 1 Malaysian Grand Prix bermula tahun 2018, Sepang International Circuit (SIC) berkemungkinan menganjurkan pula Australia Supercars Championship (juga dikenali sebagai V8 Supercars) tahun depan.

Berdasarkan daripada laman web siri perlumbaan tersebut, ketua pegawai eksekutif SIC, Razlan Razali telah terlibat dalam perbincangan dengan V8 Supercars untuk menganjurkan perlumbaan tersebut pada tahun 2018. “Kami perlu memastikan apa sahaja acara yang dianjurkan selepas Formula 1 dapat memberi kelebihan kepada kedua-dua belah pihak, iaitu litar dan juga pemegang hak,” kata Razlan.

“Kami perlu memastikan setiap acara mempunyai kesedaran dan dapat menarik orang ramai, kerana litar Sepang adalah satu tempat yang besar dengan kapasiti sebanyak 100,000 orang. Malah, kami sedang berbincang dengan V8 Supercars jika acara dapat dilakukan pada tahun 2018,” tambah beliau. Sebelum ini, siri perlumbaan tersebut telah membuat demonstrasi semasa KL City Grand Prix.

Razali juga menambah bahawa perbincangan sedang diadakan supaya warga Malaysia dapat menyertai V8 Supercars, dan ini akan dapat menarik penonton. “Apa yang penting adalah kami perlu mengadakan program kesedaran kepada warga Malaysia supaya 60% penonton yang hadir adalah dari Malaysia sendiri. Antara yang dibincangkan adalah untuk mempunyai kereta yang dipandu oleh orang Malaysia. Kita mempunyai bekas pelumba F1, bekas pemandu uji F1 dan pemandu muda yang mungkin boleh mewakili Malaysia,” jelas beliau.

“Kami telah berbincang dengan ketua pegawai eksekutif V8 Supercars, James Warburton, untuk acara dalam tempoh antara April-Mei-Jun. Kami dapat menerima baik sebarang masa yang mereka mahukan, cuma aspek lojistik perlu diambil kira,” tambah Razali.

Berkenaan siri perlumbaan itu sendiri, Razali memberitahu, “saiz kereta dan penampilannya adalah berbeza dengan kereta GT seperti Lamborghini dan Ferrari. Ia besar, bising dan api boleh keluar daripada ekzosnya. Saya rasa ia cukup menarik dan penting untuk kedua-dua pihak memastikan ia berjaya untuk kali pertama ini supaya boleh dilaksanakan pada tahun seterusnya.”

“Untuk aktiviti di luar litar, kami tidak mempunyai sebarang masalah berbincang dengan V8 SUpercars. Mereka terbuka untuk mengadakan apa sahaja aktiviti untuk menarik pengunjung. Aktiviti mendekati pengunjung oleh pemandu dan pasukan lumba juga tidak menjadi masalah.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required