Dua pemegang konsesi tol berhadapan dengan bangkrap, mohon bantuan kerajaan – Fadillah

Dua pemegang konsesi tol berhadapan dengan bangkrap, mohon bantuan kerajaan – Fadillah

Dua syarikat pemegang konsesi tol menghadapi risiko kebangkrapan dan telah meminta bantuan pihak kerajaan Persekutuan untuk mengambil alih pengurusan, dedah Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof.

Fadillah turut mendedahkan terdapat satu lagi pemegang konsesi pula dalam proses penstrukturan semula syarikat apabila menghadapi masalahh yang sama, laporan News Strait Times.

“Kerajaan terpaksa masuk campur dalam perkara ini bagi mengelakkan masalah di lebuhraya yang dikendalikan oleh pemegang konsesi terbabit. Buat setakat ini, hanya lima lebuhraya yang didapati mampu menjana keuntungan,” ujarnya kepada pihak pemberita semalam.

Walau bagaimana pun, Fadillah enggan mendedahkan pemegang konsesi yang sedang berhadapan dengan masalah kewangan yang meruncing itu.

Katanya lagi, pihak kerajaan sedang dalam proses mengkaji semua sistem tol di negara ini.

“Buat masa ini, terdapat empat jenis penjanjian konsesi termasuk yang terkini yang merupakan penjanjian generasi keempat. Penjanjian generasi pertama tidak menyebelahi denga pihak kerajaan sejak kita memperkenalkan kaedah dan syarat baharu dan semua dokumen telah ditandatangani dan dirumuskan. “Perjanjian (generasi pertama) lebih kepada permintaan syarikat konsesi,” ujarnya lagi.

Manakala perjanjian lagi tiga generasi, telah ditambahbaik termasuk dengan satu peruntukan penghapusan peningkatan kadar tol pada setiap tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required