Pengusaha stesen minyak perlu lebih kreatif, jangan hanya bergantung kepada jualan bahan api – KPDNKK

Pengusaha stesen minyak perlu lebih kreatif, jangan hanya bergantung kepada jualan bahan api – KPDNKK

Menteri di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hamzah Zainudin menggesa pengusaha-pengusaha stesen minyak di negara ini untuk menjadi lebih kreatif untuk menjana pendapatan dan tidak semata-mata bergantung kepada hasil jualan bahan api sahaja, lapor Bernama.

Beliau menjelaskan, sebagai contoh, pengusaha stesen minyak boleh menjalankan perniagaan sampingan di stesen mereka untuk tujuan itu. “Terserah kepada pengusaha stesen minyak untuk mencari alternatif bagaimana untuk menjana keuntungan. Kreativiti mereka boleh digunakan untuk menjalankan perniagaan sampingan lain dipremis sama,” ujarnya.

Perkara ini dibangkitkan susulan daripada rungutan yang kedengaran bahawa sebahagian kecil pengusaha stesen minyak yang tidak gembira dengan perlaksanaan penetapan harga siling bahan api yang diumumkan setiap hari Rabu seperti yang berlaku kini.

Beliau turut menegaskan, pendekatan terbaru itu digunakan oleh kerajaan adalah bertujuan untuk mengutamakan keperluan pengguna kebanyakan, memastikan agar harga yang dikenakan adalah pada kadar pasaran semasa. Penetapan harga bahan api secara mingguan itu menggantikan harga bulanan, dan mengambil kira purata kos bahan api siap diproses serta kadar tukaran mata wang asing mingguan.

Sistem baru ini mula dilaksanakan pada 30 Mac lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required