SPAD gesa Prasarana tingkatkan penyelenggaraan

SPAD gesa Prasarana tingkatkan penyelenggaraan

Gangguan serta kelewatan perkhidmatan menyebabkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menggesa Prasarana untuk mempertingkatkan aspek penyelenggaraan dan pemeriksaan kenderaan, termasuk standard keselamatan, lapor The Sun.

SPAD dalam satu kenyataan menegaskan, prosedur yang lebih ketat akan memastikan syarikat itu dapat mengesan masalah lebih awal, sebelum ia melibatkan kehadiran pengguna dan meletakkan mereka dalam keadaan tidak selesa. Ini berikutan pengumuman Rapid Rail yang terpaksa menggantung perkhidmatan beberapa tren empat gerabak akibat beberapa faktor keselamatan dikenal pasti, Jumaat lalu.

“Walaupun kami sedar penggantungan itu perlu di atas faktor keselamatan penumpang, kami akan memantau dengan lebih dekat tindakan susulan yang akan diambil Rapid Rail untuk memastikan penumpang sentiasa mendapat perkhidmatan yang terbaik,” ujar kenyataan SPAD.

Sementara itu, penyelenggaraan KL Monorail turut dipantau. “Kami telah meminta Prasarana untuk menyerahkan kemaskini semasa dengan lebih kerap bagi kerosakan yang dikesan pada rangkaian KL Monorail, melalui rutin pemeriksaan yang dilakukan. Ini termasuk rancangan pemulihan dan tempoh masa yang diperlukan,” tambah kenyataan itu.

Scomi selaku pengeluar tren juga turut digesa untuk memberi kerjasama dan mempercepat serahan baki tujuh lagi tren empat gerabak untuk kegunaan KL Monorail. “Ini bagi memasrikan kekerapan perkhidmatan dapat diberikan kepada pengguna, sekaligus peningkatkan kapasiti perkhidmatan untuk menampung jumlah penumpang yang semakin bertambah,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required