SPAD akan sita kenderaan perkhidmatan e-hailing sekiranya melanggar undang-undang – laporan

SPAD akan sita kenderaan perkhidmatan e-hailing sekiranya melanggar undang-undang – laporan

Lanjutan dari dakwaan kes rompakan oleh pemandu Uber terhadap seorang penumpang wanita di Puchong minggu lalu, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menegaskan mereka tidak akan teragak-agak mengenakan tindakan penalti terhadap pengendali perkhidmatan e-hailing atau pemandunya serta menyita kenderaan pemandu jika didapati melanggar undang-undang, menurut laporan Bernama.

Suruhanjaya berkenaan menyebut bahawa walaupun kejadian itu diklasifikasikan sebagai perbuatan jenayah di bawah bidang kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM), mereka amat memandang serius perkara tersebut dan menyarankan agar Uber mengkaji semula proses saringan pemandu mereka pada kadar segera.

“Apabila peraturan e-hailing diluluskan oleh Parlimen (dijangka pada Julai 2017), pengendali perkhidmatan e-hailing akan bertanggungjawab untuk mengamalkan standard keselamatan dan mutu perkhidmatan tertinggi.

“Di bawah pindaan yang dicadangkan bagi Akta Pengangkutan Awam Darat 2010, kesemua pemandu e-hailing perlu mendaftar dengan SPAD dan akan tertakluk kepada pemeriksaan latar belakang yang ketat dengan kerjasama agensi-agensi penguatkuasaan lain seperti PDRM dan Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia,” menurut kenyataan berkenaan.

Selain itu, SPAD turut mengucapkan syabas atas tindakan pantas PDRM dalam memberkas pemandu yang berusia 22 tahun berkenaan bagi siasatan lanjut dan pihaknya akan memberi kerjasama sepenuhnya apabila diperlukan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required