Uber dan SPAD bincang hal keselamatan pengguna

Uber dan SPAD bincang hal keselamatan pengguna

Berikutan kes rompakan oleh pemandu Uber terhadap seorang penumpang wanita di Puchong tempoh hari, syarikat pengendali aplikasi e-hailing berkenaan dilaporkan bertemu dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) hari ini bagi membincangkan kaedah terbaik memastikan keselamatan dan keselesaan pengguna perkhidmatan itu.

Menurut laporan Bernama, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri menyatakan pihaknya mengambil maklum kes tersebut biarpun kejadian itu diklasifikasikan sebagai perbuatan jenayah di bawah bidang kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Kami tidak lepas tangan, pihak SPAD sudah bertindak, hari ini mereka (SPAD) ada perbincangan dengan Uber dan saya sendiri akan berjumpa dengan pihak Uber petang esok untuk berbincang apa lagi yang boleh dilakukan.” Menurutnya lagi, Uber belum dilesen atau belum dikawal selia buat masa sekarang menyebabkan pihaknya tidak dapat mengambil tindakan undang-undang. “Tindakan hanya boleh diambil oleh polis kerana itu kes jenayah (dan) kerana kita dengan Uber buat masa ini belum ada pertalian,” katanya.

Nancy turut menjelaskan, apabila peraturan e-hailing diluluskan oleh Parlimen (dijangka pada sesi persidangan akan datang), pengendali perkhidmatan e-hailing akan bertanggungjawab untuk mengamalkan standard keselamatan dan mutu perkhidmatan tertinggi. Kerajaan akan memperhalusi apa yang perlu dilakukan bagi memastikan keselamatan dan keselesaan pengguna yang menggunakan perkhidmatan sedemikian.

“Seperti kes rompakan yang berlaku itu biarpun pemandu itu ada rekod (dengan Uber) pun boleh berlaku jadi ini kita nak ambil kira supaya bila rang undang-undang pindaan diluluskan apakah ciri-ciri keselamatan yang perlu kita ketatkan dengan pengendali perkhidmatan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required