VIDEO: Proton Saga, Persona dan Preve dengan kit naik taraf oleh TuneD – tiga pakej, bermula RM5,000

VIDEO: Proton Saga, Persona dan Preve dengan kit naik taraf oleh TuneD – tiga pakej, bermula RM5,000

Sebelum ini, kami pernah menyiarkan hasil kerja TuneD, syarikat yang mengeluarkan jenama aksesori kenderaan tempatan, yang mengolah imej luaran dan dalaman tiga model Proton iaitu Preve, Saga dan Persona. Kit badan dan aksesori dalaman bagi ketiga-tiga model berkenaan telah pun berada di pasaran dengan harga bermula RM5,000.

Bagi memberikan visual yang lebih jelas, TuneD telah memaparkan ketiga-tiga model yang telah ditingkatkan bahagian luaran dan dalamannya menerusi video di bawah.

Mula mempertontonkan kit badan keluaran mereka menerusi Preve di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2013, TuneD menyediakan tiga pakej bagi setiap model kereta tersebut iaitu Standard, Executive dan Premium. Jika inginkan kit badan yang standard atau asas sahaja, elemen yang ditampilkan termasuklah bampar hadapan dan belakang, lampu nyalaan siang LED, gril, skirt sisi, antena ‘shark fin’ dan cat warna merah khas TuneD yang diberi nama Fierce Red.

Bagi pakej Executive pula, selain barangan pada pakej Standard tadi, ia turut ditambah dengan lampu LED hiasan, tempat duduk kulit depan dan belakang, trim pintu dan lapik di dalam bahagian but untuk semua model, tetapi bagi Saga, ia ditambah dengan lapik penyerap bunyi di bahagian hud depan.

Melalui pakej Premium pula, pembeli akan menerima rim TuneD 16-inci untuk Saga dan Persona, dan 17-inci bagi Preve, bersama tayar, dan untuk Saga, ia ditambah lagi dengan sistem tanpa kunci dan butang pemula enjin.

Dicipta oleh warga tempatan sendiri ini sebenarnya dihasilkan dari awal, bermula dari rekaan asal tersendiri sehinggalah ke produk akhir dan melalui pelbagai proses pembangunan termasuk ujian aerodinamik. Walaubagaimanapun ujian ini dilakukan secara virtual dan bukannya di dalam terowong angin.

VIDEO: Proton Saga, Persona dan Preve dengan kit naik taraf oleh TuneD – tiga pakej, bermula RM5,000

Malahan TuneD memberi jaminan bahawa produk mereka ini dipasang secara kemas, bermaksud semua tapak skru dan klip asal masih boleh digunakan, tiada jurang pada setiap penjuru dan ia tidak akan mengganggu prestasi kenderaan.

Selain itu, kit naik taraf TuneD ini bukan sekadar datang sebagai satu produk, tetapi juga siap dengan servis pemasangan bagi memastikan ekslusivitinya. Mereka juga tidak akan menjualnya bagitu sahaja untuk dibawa pulang dan dipasang sendiri. Apabila pemilik sah membelinya, wakil TuneD akan datang mengambil kereta anda, dan ia akan dipasang sendiri oleh pekerja TuneD sehingga siap, dan ini dijangka mengambil masa sekitar dua minggu termasuk cat keseluruhan badan.

Bagi memastikan produk mereka sentiasa segar dalam pasaran, bagi setiap satu edisi hanya akan dikeluarkan sebanyak 500 unit sahaja. Apabila semua produk berkenaan habis di pasaran, TuneD akan memperkenalkan rekaan baharu pula. Telah beroperasi lebih 10 tahun, TuneD memiliki 150 jurutera pelbagai bidang, dan kebanyakan mereka mendapat latihan terus di Jepun untuk penghasilan kit kenderaan seperti ini dengan betul.

Bukan itu sahaja, TuneD juga menggunakan khidmat penasihat pakar dalam bidang ini, termasuk salah seorang daripadanya adalah bekas presiden Nismo, yang sudah bekerja dengan Nissan lebih 35 tahun iaitu Yuichi Sanada dan pakar NVH (noise, vibration and harshness) juga bekas pekerja Nissan iaitu Koichi Osumi.

Untuk fasa pertama ini, TuneD ingin fokus kepada produk kenderaan Proton terlebih dahulu, diikuti dengan Perodua, dan kemudiannya mungkinlah baru menghasilkan produk untuk kenderaan jenama lain. Selain kit badan dan dalaman, TuneD juga sedang membangunkan pelbagai lagi barangan naik taraf kenderaan termasuk peralatan elektronik seperti meter digital dan sistem hiburan, enjin serta pengendalian.

GALERI: Proton Persona TuneD

GALERI: Proton Saga TuneD

GALERI: Proton Preve TuneD

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required