Honda Jazz facelift 2017 – prototaip Mugen dengan kit badan, aksesori pertama kali ditampilkan di Malaysia

Honda Jazz facelift 2017 – prototaip Mugen dengan kit badan, aksesori pertama kali ditampilkan di Malaysia

Anda sudah pun melihat Honda Jazz facelift 2017, yang dilancarkan hari ini di KL Convention Centre. Namun mungkin ada yang tertanya mengapa pakej aksesori Mugen tidak dilancarkan dengan model Jazz kali ini, seperti mana yang pernah dilakukan ketika Jazz generasi ketiga pre-facelift dilancarkan pada tahun 2014. Begini, sebenarnya pakej Mugen bagi Jazz kali ini belum bersedia dilancarkan dan sedang dipersiapkan.

Malah Malaysia berada dijangka masa yang sama dengan Jepun dalam melancarkan Jazz facelift ini dan bukan itu sahaja hanya Malaysia sahaja satu-satunya pasaran di luar negara matahari terbit itu yang menerima Jazz Hybrid. Oleh itu, memandangkan Jazz ini merupakan satu model baharu di Jepun, maka pembikinan aksesorinya mengambil sedikit masa untuk diperkenalkan.

Semalam, sewaktu sesi temubual dengan barisan jurutera Jazz facelift ini, Honda Malaysia telah mempamerkan prototaip aksesori Mugen pada Jazz ini – pertama kali didedahkan di peringkat global, seperti mana yang kami dimaklumkan mengenainya.

Honda Jazz facelift 2017 – prototaip Mugen dengan kit badan, aksesori pertama kali ditampilkan di Malaysia

Jazz Hybrid putih yang dipamerkan ini dipadankan dengan lima elemen kit badan termasuklah sambungan bampar hadapan dan belakang, skirt sisi dan tailgate spoiler. Tidak lupa juga, elemen yang paling penting iaitu logo Mugen pada gril hadapan.

Turut ditampilkan ialah roda aloi dua-tona Mugen 17-inci (tayar 205/45) dan jaluran pelekat di bawah garisan tingkap, dengan warna terkenal penala tersebut. Malahan paip ekzos berkembar turut melengkapi imej luaran. Menambahkan gaya dengan padanan roda besar dan suspensi yang direndahkan.

Di dalamnya, model prototaip ini menunjukkan plat ambang sisi dan alas lantai dengan jaluran tepi merah dan logo Mugen. Malah alas lantai pada bahagian pemandu juga ditampil istimewa dengan rona merah pada bahagian perehat kaki. Selain itu, ia turut menampilkan tombol gear ala bola golf gentian karbon Mugen.

Nampak semuanya cukup menarik pada pandangan mata bukan, namun dimaklumkan lebih awal, tidak semua prototaip aksesori Mugen ini akan ditawarkan oleh Honda Malaysia. Mungkin yang ada seperti kit badan, spoiler dan logo pada gril – seperti mana yang ditawarkan pada model pre-facelift.

Tidak dipastikan sama ada alas lantai dan kekemasan ambang pintu juga akan ditawarkan. Namun apa yangb dimaklumkan secara rasminya, roda, suspensi sport, sistem ekzos dan tombol gear CF, tidak akan dibawa masuk ke negara ini, melainkan pemilik Jazz berkenaan mengimportnya terus dari Jepun sendiri.

Honda Malaysia berkata, aksesori Mugen ini hanya boleh didapati mulai Oktober ini dengan harga yang diumumkan ialah RM5,670.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required