Lambretta V Special dipertonton pertama kali di Itali

Lambretta V Special dipertonton pertama kali di Itali

Desas-desus berkenaan model ini sudah tersebar lama, tapi kali ini barulah Lambretta mendedahkan secara rasmi model V Special untuk tontonan awam di satu majlis perkumpulan menyambut ulang tahun Lambretta yang ke 70 di Itali. Motosikal ini menggunakan rekaan lebih moden yang dihasilkan oleh KISKA (sebuah syarikat rekaan di Austria), namun masih mengekalkan tanda unik Lambretta seperti garis badannya.

Enjin Lambretta V Special ini tidak lagi menggunakan unit dua lejang, sebaliknya empat lejang yang dikata akan ditawarkan dalam beberapa kapasiti iaitu 50 cc, 125 cc dan 200 cc. Sesuai untuk pasaran kini, enjin baru ini juga melepasi tahap emisi Euro 4. Selain daripada itu, Lambretta juga memberitahu, pada tahun 2018, mereka akan memperkenalkan sebuah lagi versi V Special, yang menggunakan kuasa elektrik.

Enjin ini dilekatkan pada kerangka jenis semi-monocoque, menggunakan tiub besi setebal 1.2 mm, yang melintang di atas kerangka berbentuk Y dalam satu unit dari hadapan hingga belakang. Kerangka ini dihasilkan dengan kerjasama pengeluar skuter terbesar Taiwan iaitu SYM.

Melalui model ini, Lambretta berharap dapat menarik kembali peminatnya, dan mungkin menarik penggemar baru, serta kembali memberi saingan kepada Vespa dan Scomadi. Walaupun begitu, keadaan mungkin agak sukar kerana kini sudah terdapat lambakan skuter dari pelbagai pengeluar lain, dan Lambretta ini tidak mempunyai banyak keistimewaan, selain namanya. Saksikan di bawah ini reaksi peminat Lambretta terhadap model baru ini.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required