Bas mesra alam dan cekap tenaga Hino Hybrid akan mula diuji di Bandar Medini, Johor bermula Julai ini

Bas mesra alam dan cekap tenaga Hino Hybrid akan mula diuji di Bandar Medini, Johor bermula Julai ini

Bandar Medini, Iskandar Malaysia, Johor bakal menjadi bandar pertama di Malaysia yang menggunakan bas dengan teknologi hibird setelah Perjanjian Persefahaman (MoU) ditandatangani antara Mitsui, Medini Iskandar Malaysia (MIM), Hino Motors Sales Malaysia dan juga pengendali perkhidmatan bas awam Handal Indah.

Perkara ini dapat direalisasikan setelah Mitsui dan MIM menjemput Hino bagi mengendalikan ujian terhadap bas hibrid berkenaan, yang bakal berlangsung selama lima bulan bermula Julai 2017. Secara keseluruhan, bas-bas tersebut bakal meliputi enam laluan, termasuk laluan Iskandar Puteri yang membolehkan orang ramai menggunakannya untuk bergerak dari Terminal Feri Puteri Harbour ke Larkin Sentral melalui Bandar Medini.

Pengenalan bas hibrid ini bakal menjadi peneraju kepada sistem pengangkutan awam yang lebih ekonomi dan bersih, selari dengan Pelan Tindakan Masyarakat Rendah Karbon Iskandar Malaysia, yang mensasarkan pengurangan pengeluaran karbon sebanyak 58% di bandar berkenaan menjelang tahun 2025.

Bas Hino Hybrid yang digunakan menampilkan enjin diesel Euro 3 dan juga sistem kenderaan hibrid baharu, yang dikatakan bakal menawarkan penjimatan bahan api lebih baik serta mengurangkan pencemaran CO2 berbanding bas bandar berkuasa diesel konvensional. Ia mampu membawa seramai 75 penumpang pada satu-satu masa, dan turut diberikan suspensi udara serta casis yang menampilkan rekaan lantai-rendah bagi memastikan keselesaan penggunanya.

“Sebahagian besar langkah yang diambil oleh Iskandar Malaysia bagi menuju kearah Metropolis Kuat dan Mampan Bertaraf Antarabangsa adalah fokus terhadap persekitaran hijau dan juga kehidupan di bandar raya pintar. Kami berpegang kepada idea-idea dan inisiatif yang menyumbang ke arah kedua-dua agenda berkenaan. Oleh itu, kemungkinan untuk mendapatkan bas-bas hibrid bagi menggerakkan penduduk sekitar merupakan sesuatu yang mengujakan dan memberi inspirasi,” kata Datuk Ismail Ibrahim, ketua eksekutif Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA).

“Aspek unik kenderaan komersial adalah termasuk saiznya yang agak besar serta kapasiti muatan, perjalanan dalam jarak yang jauh, serta kegunaan yang luas dan tempat di mana ia digunakan. Mengambil kesemua aspek-aspek ini, Hino Motors mengambil kira jenis teknologi mesra alam yang sesuai. Dengan menyediakan kenderaan yang diberikan kelengkapan optimal kepada pengguna, kami percaya bas Hino Hybrid mempunyai kelebihan dalam menyediakan kenderaan dengan kecekapan bahan api lebih baik serta sifar karbon,” kata Ken Iwamoto, pengarah urusan Hino Motors Sales Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required