Lebuhraya Penyuraian Trafik Johor Timur (EDL), Senai-Desaru (SDE) berhadapan risiko muflis

Lebuhraya Penyuraian Trafik Johor Timur (EDL), Senai-Desaru (SDE) berhadapan risiko muflis

Pemegang konsesi lebuhraya yang mengendalikan Lebuhraya Penyuraian Trafik Johor Timur (EDL) dan Lebuhraya Senai-Desaru (SDE) dilaporkan berhadapan risiko muflis berikutan kekurangan trafik. Syarikat terbabit iaitu MRCB Lingkaran Selatan Sdn Bhd adalah syarikat konsesi tol bagi EDL manakala Senai-Desaru Expressway Bhd bagi SDE dikatakan mengalami kerugian besar kesan daripada keputusan yang dibuat kerajaan.

Menurut Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof, kerajaan sedang meneliti laporan kerugian kedua-dua syarikat konsesi itu, dan sekiranya laporan itu benar, beberapa mekanisme mengatasi masalah itu akan diambil, antaranya pengambilalihan oleh kerajaan atau syarikat lain atau mencari kaedah mengurangkan kerugian mereka, laporan Berita Harian.

“Contohnya, ketika kerajaan mula memperkenalkan tol di EDL, ia dikecualikan pada rakyat Johor dan bayaran hanya dikenakan pada kenderaan yang menghala dan datang dari Singapura. Bagaimanapun, Singapura bertindak balas dengan keputusan itu. Kemudian kita perkenalkan Permit Kemasukan Kenderaan (VEP), Singapura juga bertindak balas.

“Kesannya jumlah kenderaan melalui lebuh raya itu berkurang dengan mendadak, menyebabkan unjuran trafik di dalam perjanjian gagal dicapai dan (pemegang konsesi) kerugian. SDE juga berdepan masalah sama kerana jumlah trafik berkurangan, namun ia akan berubah apabila projek di Pengerang, Johor siap,” katanya ketika diminta mengulas mengenai dua syarikat konsesi tol yang dikatakan berisiko muflis dan memohon agar proses pengambilalihan dilakukan oleh kerajaan serta penstrukturan semula.

Mengulas lanjut mengenai isu ini, Fadillah berkata, beberapa mekanisme penyelesaian itu adalah antara langkah yang dipertimbangkan, namun belum ada sebarang keputusan mengenainya.

“Memandangkan ini adalah membabitkan kerjasama awam dan swasta, maka perlu ada situasi menang-menang pada kedua-dua pihak,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required