Proton-Geely adalah keputusan perniagaan, bukan ‘dendam’ seperti yang dikatakan oleh Tun M – Tok Pa

Proton-Geely adalah keputusan perniagaan, bukan ‘dendam’ seperti yang dikatakan oleh Tun M – Tok Pa

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapha Mohamed menegaskan keputusan kerajaan terhadap Proton untuk mengadakan usaha sama dengan pengeluar kenderaan dari China, Zhejiang Geely merupakan keputusan perniagaan semata-mata dan bukan bertujuan untuk “membalas dendam” seperti yang disifatkan oleh Tun Mahathir Mohamad di dalam blognya minggu lalu.

Beliau menyatakan, keputusan yang diambil untuk menjual 49.9% pengangan dalam Proton kepada Geely dibuat untuk kepentingan syarikat itu, vendor-vendornya serta semua pekerja yang ada. Di dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan hujung minggu lalu, Tok Pa menyaran agar semua pihak yang lantang mengkritik tindakan itu supaya berhenti memberi komen-komen yang negatif.

“Kepada mereka yang mengkritik usaha sama Proton-Geely, cukuplah. Logik fikiran perlu mengatasi perasaan dan emosi sekiranya kita ingin berjaya di dalam persekitaran global yang pantas berubah kini. Pilihan yang ada berkaitan Proton sebelum ini sangat jelas; sama ada kita membiarkan Proton menstruktrur semula perniagaannya dengan bantuan rakan strategik atau kita buat-buat tak nampak terhadap semua masalah yang dihadapi oleh syarikat itu,” ujarnya.

Proton-Geely adalah keputusan perniagaan, bukan ‘dendam’ seperti yang dikatakan oleh Tun M – Tok Pa

Sangat malang apabila hasrat jujur kerajaan serta komitmen yang ditunjuk untuk melihat Proton berkembang lebih maju dan melangkah lebih jauh dilabelkan oleh Tun Mahathir sebagai tindakan untuk membalas dendam ke atasnya. Tok Pa menjelaskan, tidak ada apa-apa kebaikan jika ingin mengekalkan apa yang selalu disebut ‘kebanggaan negara’ sekiranya ia bermaksud terpaksa untuk membiarkan syarikat itu terus rugi dan tidak berdaya saing serta kelak sampai ke tahap mengabaikan kebajikan pekerja-pekerjanya.

Tok Pa menggariskan 10 perkara penting berhubung perkara itu. Antara yang disebutkan ialah, sekiranya Proton ingin bangkit dan berkembang, ia perlu mencari pasaran baru untuk mendapatkan skala ekonomi yang lebih besar. Dengan saiz pasaran sebanyak 600,000 unit sahaja setahun, itu tidak memadai untuk Proton.

“Proton sejak lima tahun sebelum ini telah datang kepada kerajaan dengan angka-angka promosi dan perancangan eksport. Malangnya, sehingga kini masih belum ada yang berjaya dizahirkan,” tambah beliau dalam kenyataan itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required