FIA umum kejohanan Drift Intercontinental pertama di dunia – pusingan awal bermula di Jepun Sept ini

Sukan drift dalam arena perlumbaan kereta bermula sebagai ‘sukan haram’ yang dijalankan secara tidak sah di jalan-jalan bukit (touge) sekitar Jepun pada era 80’an. Namun dengan usaha yang dipelopori ‘The Drift King’ Keiichi Tsuchiya, drift mula dibawa ke pentas profesional dan kemudian ke peringkat antarabangsa.

Terkini, badan yang bertindak sebagai ibu sukan permotoran dunia – Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) – yang menganjurkan acara berprestij seperti Formula 1 dan WRC, mengumumkan kejohanan drift anjurannya digelar FIA Intercontinental Drifting Cup 2017, sekaligus mengiktiraf drift sebagai sukan sah peringkat antarabangsa.

“Ini merupakan permulaan untuk kategori yang sangat penting untuk FIA. Seiring dengan usaha kami untuk terus membangunkan sukan permotoran di seluruh dunia, drifting mempunyai pendekatan yang dekat kepada golongan muda dan mempunyai teras yang kukuh berdasarkan minat yang akan hanya menjadi semakin besar,” kata presiden FIA, Jean Todt.

“Dengan mewujudkan FIA Intercontinental Drifting Cup, kami membina struktur untuk format standard yang akan membantu sukan ini agar terus berkembang bermula dari peringkat akar umbi kepada pertandingan yang lebih profesional di peringkat global. Kami akan menetapkan standard yang saya pasti akan menjadi bentuk sukan permotoran yang benar-benar berjaya,” tambah Toad lagi.

FIA umum kejohanan Drift Intercontinental pertama di dunia – pusingan awal bermula di Jepun Sept ini

FIA sebenarnya telah membuka tender untuk mencari promotor untuk piala ini pada Julai 2016. Berdasarkan komitmen, pengurusan pertandingan dan pembangunan masa hadapan sukan drift, SUNPROS iaitu penganjur kepada siri kejohanan drift professional D1 GP yang telah dianjurkan sejak tahun 2001 telah dipilih untuk menyandang tugas berkenaan.

Pusingan pertama FIA Intercontinental Drifting Cup 2017 akan diadakan di Odaiba, Tokyo, Jepun pada 30 September hingga 1 Oktober ini. Pertandingan berkenaan turut akan menggunakan format yang telah diperkenal oleh D1 GP iaitu dengan solo run pada peringkat pertama, kemudian dilanjutkan kepada pertandingan kalah-mati tandem/tsuiso battle untuk menentukan juara.

“Kami berbangga kerana mampu untuk mengadakan pertandingan dunia di Jepun bagi sukan permotoran yang yang berasal dari sini. Pada masa yang sama, saya mahu untuk menyumbangkan kepada pengembangan sukan drift ke seluruh dunia – ini merupakan masa yang mengujakan untuk disiplin ini,” kata Isao Saita, presiden SUNPROS dan pengasas D1 GP.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required