Honda Civic Type R sudah pun bersedia untuk mendarat di pasaran Australia, malah harga dan spesifikasinya juga telah diumumkan. Civic Type R generasi ke-lima ini bakal ditawarkan dengan spesifikasi tunggal, pada harga AU$50,990 (RM168,145).

Dengan harga yang diumumkan itu meletakkan jentera ini di antara Volkswagen Golf R dan Ford Focus RS, di bawah Mercedes-AMG A 45, dalam pasaran.

Type R seberat 1,393 kg ini dijanakan oleh enjin 2.0 liter VTEC Turbo, dan dipadankan dengan transmisi manual enam-kelajuan dengan fungsi rev-matching. Untuk Australia, penjana kuasa ini menawarkan 306 hp pada 6,500 rpm dan tork 400 Nm antara 2,500-4,500 rpm, dengan menggunakan petrol RON 95. Kuasa yang dihamburkan ini lebih rendah daripada spesifikasi yang ditawarkan di UK, iaitu dengan 316 hp (atau 320 PS).

Elemen standard untuk jentera ini, yang dipadankan bersama rim aloi hitam Berlina 20-inci dibaluti tayar Cotinental SportContact 6 245/30, termasuk peredam adaptif dengan tiga mod pemanduan (Comfort, Sport dan R+), pakej brek Brembo dengan pengaliran 350 mm untuk hadapan dan 305 mm cakera solid di belakang serta nombor plat unik Type R.

Model spesifikasi Australia juga bakal dilengkapi dengan LaneWatch termasuk aspek keselamatan Honda Sensing, sistem Advanced Display Audio dengan skrin sesentuh tujuh-inci dan sokongan Apple CarPlay/Android Auto serta kemasukan pintar bersama butang penghidup enjin.

Ia turut ditawarkan dengan lima pilihan warna dalaman – Championship White, Rally Red, Brilliant Sporty Blue dan dua rona bebayang mutiara termasuk Crystal Black dan Sonic Grey.

Sejak tempahannya dibuka pada Mei lalu, Honda Australia berkata buat setakat ini pihaknya telah menerima 250 tempahan dan lebih 5,000 pendaftaran yang berminat untuk membeli Type R ini.

Malah model prestasi ini juga bakal menjelma di pasaran negara kita tidak lama lagi, menjadi salah satu daripada enam model yang dibawa masuk oleh Honda Malaysia pada tahun ini.