VIDEO: Daihatsu Mira Gino dengan enjin Mazda 1.8L

Di Malaysia, antara ubah suai yang cukup popular bagi pemilik Perodua Kelisa yang mempunyai cita rasa JDM adalah untuk mendapatkan bahagian badan daripada Daihatsu Mira Gino dan dipasang kepada kenderaan mereka. Tapi bagaimana pula dengan keadaan di Jepun, yang industri automotifnya cukup luas dan orangnya cukup kreatif untuk menghasilkan sesuatu yang unik?

Daihatsu Mira Gino hasil ubah suai sendiri pemiliknya, Yamamoto San ini adalah antara contohnya. Beliau memiliki bengkel sendiri dan mahukan sesuatu yang unik sebagai projek. Akhirnya Gino ini dipilih, dengan konsep ‘shakotan‘ dan duduk rendah, begitu hampir dengan lantai.

Apa yang tinggal daripada Gino tersebut hanyalah panel badannya, kerana Yamamoto telah membina rangka baru, manakala suspensi dan enjinnya pula adalah daripada model Mazda Roadster (1.8L). Bahagian dalam kenderaan ini adalah kosong seperti sebuah kereta lumba dan pada kebanyakan bahagian, ia dipenuhi dengan palang besi (roll cage) untuk menguatkan rangkanya.

Jelas, kereta unik Yamamoto ini tidak boleh dibawa di atas jalan biasa dan di dalam video ini ia dilihat dibawa di atas trak ke kawasan yang tertutup. Namun, ia menunjukkan tekad yang tinggi dan kemampuan hebat seorang anak muda dalam mengubah suai kenderaan mereka. Ada yang ingin mencuba ubah suai seperti ini di Malaysia?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required